Warm lopen de zoveelste

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door motnamol »

Er zijn veel standaard T3 bussen met een grip tang gemaakt.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Tsja, ik weet het niet. Het komt mij wat toevallig over. Ik heb recentelijk een zelf samengeraapt recept met een 1.7 SDI AKU ingebouwd. Zoals ik het gedaan heb is er nog een extra koelleiding naar het koelwatervat. Samen met de minder directe warmteontwikkeling in de cilinderkop door de directe injectie zou dat ook voor een ander koelgedrag moeten zorgen, maar de (nieuwe) 87 graden thermostaat reageert identiek als de JX (CY in mijn geval) altijd deed. Ik heb het idee, op basis van een paar jaar buservaring dat het samenspel tussen radiateur en thermostaat de dienst uit maakt. Rest is allemaal secundair.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
tditje
Kan een VW bus herkennen

Ongelezen bericht door tditje »

Ja op de groene streep, ik had blijkbaar ergens toch nog een luchtbel zitten, de tang er zachtjes knijpen ander gaat de slang stuk, bij mij lukte het,
Ik weet niet hoe dik die slang bij een T3 is, bij mij is hij 8mm (binnen).
Het Proberen waard.
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door LPGo »

Top, dank je ik ga dit zeker proberen, want volgens mij zit daar mijn probleem. Als je er over nadenkt moet er wel een forse ristrictie in de oranje leiding zitten anders is dat de weg van de minste weerstand en zal de radiator nooit fatsoendelijk warm worden.... Ik ga 2 houten latjes pakken die ik met 2 bouten en moeren aan kan draaien, zo maak ik niet nog meer stuk... Ik moet maar zo denken, het hele koelsysteem is straks helemaal nieuw en kan er dan weer de volgende 40 jaar tegenaan...
Laatst gewijzigd door LPGo op 04 jul 2023 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Geo.
rkoffrie

Ongelezen bericht door rkoffrie »

De vernauwing moet idd bij het groene streepje zitten!

Heb ook best lang naar de oplossing moeten zoeken :-|
Uiteindelijk had ik het gevonden en heb toen jarenlang met 2 kleine alu U-profieltjes en 2 boutjes daar doorheen als klem bij het groene streepje om de slang rond gereden. Werkte prima! Toen ik later de slangen ging vervangen en een nieuwe VW "darm" kocht, toen zat er (bij het groene streepje) een kunststof busje in de slang gestoken met een binnendiameter van ongeveer 6 mm (in mijn herinnering).
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door hippie »

Volg dit topic even want ik denk dat mijn bus dit probleem ook heeft , al een paar jaar is de temp.
van de motor iets hoger dan toen ik de bus kocht en ben er ook al bij een garage geweest omdat het me niet zint .
Heb dit met onderdeel nummer gevonden ,
https://tk-carparts.de/wasserschlauch-v ... 068121101h .
In de beschrijving het verschil met en zonder vernauwing .
Heb nog geen ander merk gevonden dat vermeld dat er een vernauwing in zit :rtfm:

Edit , vraag me wel af waar de vernauwing is gebleven , heb sinds dien koelvloeistof en thermostaat vervangen ??
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Goede vraag! Hoe ziet zo’n drossel eruit?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door hippie »

Coen schreef: 02 jul 2023 17:12 Goede vraag! Hoe ziet zo’n drossel eruit?
Op de foto als een plastic buisje wat er in gepest is .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
tditje
Kan een VW bus herkennen

LPGo

Zo, dit weekend de Rvs pijpen van voor naar achter eronder gezet en nadat ik jullie post gezien heb, vanavond gauw nog even een "Drossel" gedraait op mijn draaibank. Een stukje massief Rvs 20mm doorsnede een gat van 4mm erin en zo'n 10mm opgeboord met 8mm vanuit 1 kant.
IMG_20230704_162728596.jpg
IMG_20230704_164135962.jpg
IMG_20230704_164153392.jpg
Met een stok de Drossel zover mogelijk in de slang geduwd en daarna met een slangklem gezekerd

IMG_20230704_181822431.jpg
Daarna de boel ontlucht tijdens het stationair warmdraaien, met de kont omhoog op mijn afrit naar de garage.

IMG_20230704_182017422.jpg

Zowaar er kwam lucht en daarna water uit de ontluchting van de radiator.
IMG_20230704_192857928_BURST001.jpg
IMG_20230704_200519633.jpg
Daarna maar eens een proefrit gemaakt en warempel de temperatuur meter blijft nu mooi in het midden staan.. Ik denk dat het mysterie opgelost is..

Nu had ik een radiateur besteld 42mm maar er is een 34mm mm geleverd :cry: :cry: :cry: die ga ik er dus niet inzetten, maar helaas heb ik zojuist gezien dat de oude (nu) lekt..

Tot overmaat van ramp reageert de handelaar (weet niet of ik de naam hier mag noemen) niet op mijn emails, dus ik ben bang dat ik kan fluiten naar mijn geld..

Vanavond ga ik nog maar een echte 42mm bestellen mijn oog is op de NRF53944 gevallen, hebben jullie hier ervaring mee?..

Waarschijnlijk als ik alles had laten zitten en ik had alleen de Drossel erin gezet was ik klaar geweest.... Dat van die Drossel had ik eerder moeten weten.. :he!!!: :he!!!: :he!!!:

Ik houd jullie op de hoogte..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
motnamol

Ongelezen bericht door motnamol »

Lijkt mij verstandig om de leverancier te benoemen. voorkomt meer ellende bij derden. Gaat dus ook om de service van de leverancier.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
LPGo

Inmiddels heeft de leverancier toch nog gereageerd, gisteravond 22.20uur, ik ga de spullen terugsturen.. Ik hou er niet van om iemand af te kraken, dit zijn beresterke media en ik probeer het altijd positief te benaderen. Waar ik niet tegen kan is dat er geadverteerd wordt met een 42mm netdiepte terwijl de netdiepte in werkelijkheid 34mm is. Dit is gewoon pure misleiding en daar houd ik niet van...
radiateur.jpg
Groetjes Geo.
tditje
Kan een VW bus herkennen

Geo, ik bij mijn bus hetzelfde gedaan, geen gat van 8mm maar een gat van 3mm.
Ik denk dat dit voldoende is.
Dat beetje lucht gaat er toch wel doorheen, weliswaar duurt het wat langer.
Maar hiermee stuur je wel meer water naar de radiator voor te koelen.
Maar als dit bij jouw dit al de oplossing is is het prima, daar gaat het om.
LPGo

Ik heb dus een gat van 4mm geboord (over een lengte van zo'n 30mm) de overige 10mm heb ik hem opgeboord naar 8mm, zo heb ik begrepen dat het origineel ook zo zou zijn..
Screenshot_20230705-152716.png
Groetjes Geo.
tditje
Kan een VW bus herkennen

Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen, ik dacht over de hele lengte 8mm.
LPGo

Vanavond heb ik de koelvin gangbaar gemaakt, uiteraard was in de zekering kast de zekeringhouder 7 (koelvin) helemaal afgefakkeld. De ventilator kon dus niet werken.

Helaas zijn bij het verwijderen van de afgefakkelde kabels een aantal stekkers van de 1e 5 zekeringen los gegaan. Mijn verlichting doet het nu dan ook niet meer. Wie kan mij hiermee op weg helpen . Ik heb op de losse stekkers een plus gelegd maar ik zie in de gauwigheid niets gaan branden, in elk geval niet de koplampen.. staan hier ergens schema's of zijn er goede boeken voor een vroege t3 met torpedo zekeringen??

Terug naar de koelvin. Ik heb nu achter de originele plus van zekering 7 zelf een zwevende zekering gemaakt en vandaar uit ga ik naar 2 relais die aangestuurd worden door het thermocontact of ik kan vanuit het dashboard met een 2 standenschakelaar de relais aansturen.. De koelvin doet het nu in elk geval weer in 2 standen...
relais.jpg
Binnenkort maar weer verder om de verlichting weer aan de gang te krijgen...

Gelukkig starte de motor wel nog... Ik ben er alleen nog niet zeker van dat het gloeirelais werkt, maar het lampje op het dashboard werkt gewoon ..

P.s wat een ellende deze bus, als ik 1 ding oplos krijg ik 5 nieuwe problemen..... (Moest ik ff kwijt)...
Groetjes Geo.
Plaats reactie