Warm lopen de zoveelste

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1476
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

bij de 'oude' zekeringkast zit er 1 zekering voor alleen de lage snelheid van de ventilator, als je probeert de hoge snelheid daar ook over te laten lopen gaat het zaakje smelten.
de hoge snelheid heeft z'n eigen zekering onder het relais, ergens tegen de A stijl.
jetzt helfe ich mir selbst, en, so wird's gemacht, hebben mooie heldere schema's.
de eerste 6 zekeringen zijn allemaal voor de verlichting.

wat die ellende aangaat, ik zou het haast vergeten zijn, maar die fase heb ik ook gehad.
je moet 20, 30 jaar achterstallig onderhoud en verwaarlozing oplossen.
maar mijn ervaring is elke keer weer dat als ik een oude auto koop ik het eerste jaar heel veel geld en moeite kwijt ben, en daarna valt dat heel erg terug.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3029
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door krisg »

Welkom in de buswereld, je hebt jezelf een hobby aangeschaft:)
Schema's van de zekeringkast bestaan zeker.
Vw t3 infos zal ze zeker op de website hebben staan.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Zo vandaag eens naar de verlichting gekeken. Toen ik de chickenswitch (thermostaatoverbrugingsschakelaar) :he!!!: van de koelvin wilde maken, heb ik de Zentral zekeringhouder even losgeschroefd waarbij spontaan een aantal draden losgeraakt waren. Vandaag maar eens aan die draden getrokken maar ze werden niet langer. Toen maar alle kabels verlengd.
kabelsalat.jpg
Het waren de draden van groot- en klein licht... Met behulp van een zekering schema alles weer aangesloten
Screenshot_20230711-192610.png
, maar helaas geen verlichting.

Daarna heb ik nog bijna 2 uur erover gedaan om erachter te komen dat er alleen maar stroom op de verlichting staat als hij op contact staat :buiken: en dat de schakelaar helemaal naar links moet staan om dim- en groot licht te hebben [[head]] . Je moet het maar weten.....

Zo nu maar eens een proefrit maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door motnamol »

Als je een proef wilt maken moet je de sleutel helemaal om draaien om te kunnen starten.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Zojuist een proefrit gemaakt. De bus wordt niet meer warm ook niet als ik een tijdje volgas rijd. Echter toen ik thuis kwam was de hele achterkant besmeurt met olie. [[sad]]

Volgens mij komt het niet uit de uitlaat alhoewel het daar wel op lijkt.

Luchtfilter is kurk droog, dat had ik tijdens het vervangen van de distributieriem schoon gemaakt.

Mij lijkt het dat het bij de olievuldop vandaan komt. Deze draait ook dol. Het drupt dan op de de motorbeschermplaat en omdat de bus schuin op de stoep stond leek het alsof het uit de uitlaat komt..

Volgens mij is de olievuldop van een nieuwer typen dan die vulbuis .. Ik heb al van een fietsband een leertje gemaakt en nu moet ik nog kijken hoe ik die dop oliedicht erop krijg....


Als iemand suggesties heeft graag ..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1284
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door Coen »

Klinkt plausibel. Dop is toch nog wel te krijgen? En anders de pijp ook.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Vanavond zelf een olievulpijp gemaakt, schijnbaar heb ik een oud model want de pijpen die je kunt kopen zien er heel anders uit als die wat ik heb. Ik had nog wat Rvs buis over van de waterleidingen en hieruit mooi een pijp gemaakt.. Ondertussen alweer een proefrit gemaakt en tot nu toe geen olielek maar wel een lekke band. Schijnbaar moet ik nog steeds door de zure appel heen....

Even nog de foto's van de dag:
IMG_20230718_183428049_copy_1201x2136.jpg
IMG_20230718_183345561_copy_2164x1217.jpg
IMG_20230718_183317194_copy_2142x1205.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 374
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door René Vis »

heb je maar 1 riem op je waterpomp dynamo en krukas ? , bij deze uitvoering horen er 2 riemen op te zitten , nu draait de waterpomp nog minder toeren als de krukas ,wat voor doorstroming van de koelvloeistof veel te weinig is ,vandaar je koelingsproblemen . de beste update zijn de poelie,s 068.121,031K deze is voor de waterpomp met kleine flens en de 068.105.255H voor de krukas ,dit is met 1 riem
Rene
Laatst gewijzigd door René Vis op 19 jul 2023 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Ja is maar 1 riem.. Ook nog net niet genoeg op spanning ( moet ik nog eens nastellen). Moeten het er dan 2 zijn?

Het koelings probleem is opgelost, tijdens het rijden blijft hij netjes in het midden staan, ik heb hem een half uur stationair laten draaien om de koelvin te laten inkomen maar het water wordt zelfs dan niet warmer, waarschijnlijk door de dikke radiator 42mm netdiepte..

Op de dynamo en waterpomp zit ook maar 1 enkele poelie. Kan het zijn omdat dit nog het oude model is, waarbij maar 1 riem verbouwd is?
Groetjes Geo.
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 374
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door René Vis »

ja dat moeten er 2 zijn , 1 van de krukas naar de waterpomp (die er nu niet op zit) en 1 van de waterpomp naar de dynamo , maar dit is later verbeterd door andere poelie,s ,zie vorig bericht . op de dynamo zit een dubbele poelie
Rene
Laatst gewijzigd door René Vis op 20 jul 2023 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Ok. Bedankt, weer iets om op te lossen. Voor nu laat ik het zo zitten, omdat het lijkt te werken (Volgende week hopenlijk op vakantie ermee)..

Hoe span je dan de riem van de krukas naar de waterpomp?
Nu wordt alles gespannen door de dynamo.
Groetjes Geo.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door leof »

Shims tussen de beide poeliehelften.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

En de gifbeker is nog steeds niet leeg; vanavond bij het terugplaatsen van de gerepareerde lekke band, draait 1 van de wielbouten dol in de spacer.. blijken de wielbouten maar zo'n 5mm in de spacer te vallen...

Wat een ellende.....




Ik weet dat het helemaal fout is wat ik nu ga schrijven maar langzamerhand beginnen de woorden "mein Kampf" in mijn hoofd naar boven te komen.. Daar begint het wel veel op te lijken met deze bus. De wet van Murphy zullen we maar zeggen.

Waar tover ik nu nog een spacer vandaan 20mm dik. Maandag wil ik op vakantie.
Groetjes Geo.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5429
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Welkom bij de club... :mrgreen: Kun je de spacers er niet tussenuit halen, of lopen je wielen dan aan? Op vakantie met een wrakke bus zou ik heroverwegen of het als een avontuur te zien. Gereedschap mee en lid worden van de wegenwacht.... [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 374
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door René Vis »

kan je een tapend van de achterflens in de spacer maken ?
Rene
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5229
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door René »

Is dan de juiste lengtemaat van de bouten niet de snelste oplossing?

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie