Bijpraten over mogelijkheden motorrevisie/opvoeren/versnellingsbak.

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit

Bijpraten over mogelijkheden motorrevisie/opvoeren/versnellingsbak.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Niet direct een technische vraag, maar wel eentje voor iemand met (veel) technische kennis.

Ik wil in de toekomst mijn T3 wat vlotter maken. Nu zijn daar heel veel mogelijkheden voor, maar er zitten ook heel wat afhankelijkheden en onmogelijkheden bij.

Is hier iemand (of kennen jullie iemand) met wie ik eens van gedachten kan wisselen over het volgende:
  • 1.9DF blok uit '84, loopt goed uitlaat wel beetje lek. Compressie iets minder op 1 cilinder.
    Versnellingsbak code weet ik niet, maar top van 115 momenteel.
    Wil meer koppel en een hogere top. Moet een caravan kunnen trekken (lukt momenteel net).
    Op termijn inbouw LPG.
    Moet een waterboxer blijven: ik heb dit busje gekocht omdat ik er wat emotie bij heb. Dat moeten we niet verwijderen door er een 1.8T of zo in te zetten :)
Doordat ik niet goed weet wat ik wil kan ik best een hoop zaken niet.
  • Hoeveel vermogen is er uit dit blok te halen? Is daar een andere carb voor nodig? Of beter een ruilmotor met injectie? Of zelfs: injectie inbouwen?
    Zijn er goede mogelijkheden om meer vermogen uit dit blok te halen zonder de betrouwbaarheid nadelig te beinvloeden?
    Als ik een andere (rvs?) uitlaat koop: past die op een eventueel ander blok?
    Kan ik deze versnellingsbakstangen/geleiders reviseren, of past dat niet meer op een andere versnellingsbak waardoor dat geld foetsie is?
    En nog heel veel meer vragen...
Nu kan ik ze allemaal op dit forum stellen stuk voor stuk, nog wat op internet zoeken en dan kijken hoe ver ik kom. Maar ik praat er liever een keer met iemand over die er echt verstand van heeft en ook bekend is met motoren revisies. (Er zit in Amsterdam een bedrijf die je motor om kan bouwen naar een 2.5, kost ongeveer evenveel als mijn hele bus...) Het liefst onder het genot van een bakje koffie. Ik ben best bereid er een paar uur voor te rijden en ik ben ook wel bereid een vergoeding te geven voor de tijd eventueel.

Weet iemand van jullie iemand?
Greets,
Mark
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Re: Bijpraten over mogelijkheden motorrevisie/opvoeren/versnellingsbak.

Ongelezen bericht door motnamol »

Je zou een 2.1 112 pk injectie moeten zoeken maar prijzig en vaak al met de nodige km.

Zou toch maar kijken voor een 2.0 gti lijn motor met 115 pk draaien meer toeren betekent meer snelheid.

Schakelstangen zijn revisie sets voor te vinden oa bij Boelm .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Mark_T3

motnamol schreef: 10 jul 2023 09:50 Je zou een 2.1 112 pk injectie moeten zoeken maar prijzig en vaak al met de nodige km.

Zou toch maar kijken voor een 2.0 gti lijn motor met 115 pk draaien meer toeren betekent meer snelheid.

Schakelstangen zijn revisie sets voor te vinden oa bij Boelm .
Zoals ik al zei: ik ben niet op zoek naar iets anders dan een WBX.
De revisiesets ken ik, maar als ik een andere versnellingsbak krijg waar het niet meer op past vind ik het zonde van de paar honderd euro.

Vandaar dat ik echt even iemand zoek om mee te sparren :)
Greets,
Mark
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Zoek eens in Duitsland zou ik zeggen. Redelijk veel 2.1. Maar vrijwel alles zul je moeten reviseren. Geen idee wat het dan uiteindelijk kost.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
motnamol

Wat ook nog een mogelijkheid is om van je DF een DG te maken middels vervangen van inlaatspruitstuk met pierburg carburateur.
Ik kan geen verschil vinden in het motorblok kwa compresie ,slag en kleppen diagram heb dat laatst gelezen op een site . Je zou dan 75 pk hebben.
Je verbruik zou dan wel meer zijn.
Maar of dat allemaal zo is ?????????
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
motnamol

Naar goed gelezen te hebben zijn toch de kleppen van een DG groter.
Dus het is dus niet wat ik al eerder vermelde dus vandaar mijn vraagtekens.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Beslissingen met het hart genomen, kosten altijd geld... En als dat zo is, wil je de bus niet kwijt. En als je hem niet kwijt wilt, maakt het dan nog uit of het veel geld kost, of nog meer dan veel geld? Een nieuwe 2.5 WBX. Mooi man. Of een Porsche motor zoeken. Kost nog meer. (Nog meer emotie).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
Mark_T3

Roerdomp schreef: 10 jul 2023 21:21 Beslissingen met het hart genomen, kosten altijd geld... En als dat zo is, wil je de bus niet kwijt. En als je hem niet kwijt wilt, maakt het dan nog uit of het veel geld kost, of nog meer dan veel geld? Een nieuwe 2.5 WBX. Mooi man. Of een Porsche motor zoeken. Kost nog meer. (Nog meer emotie).
Tussen willen en kunnen zit nogal een groot verschil. En tussen 8000 voor bijna een nieuwe motor met 150pk en een een simpelere upgrade naar een pk of 90 voor minder dan de helft ook :)
Greets,
Mark
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum

Ongelezen bericht door Theo Postma »

De keuze is niet zo spannend met je wensen :)
Een DJ met 112 of een Oetinger 6 cilinder, dan hebben we het eigenlijk wel gehad.

Of........

Je praat met René Vis over de mogelijkheden met een WBX.
Na de totale motor revisie is de Rooie een stuk krachtiger geworden met zijn DG.
En dat bij een gemiddelde verbruik van 1 op 8.9 gemeten over meer dan 10.000 km.

Theo
Mark_T3

Ik heb het er inmiddels al kort even met René over gehad.
Hoeveel pk deze motor krijgt met langere kop en een volledige revisie weet ik niet, maar het zal allicht schelen. En dit blok is verder goed volgens mij, prima basis.

Ik wil liever gewoon met een carburateur, daar kan ik makkelijker zelf iets aan doen dan met de elektronica van een DJ.

Ben inmiddels op zoek naar een betere carburateur. Heb inmiddels wel een dubbele Hemi gevonden, maar dat is wel meteen heel "niet origineel" meer...
Greets,
Mark
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

volgens mij gebruikte hier een mannetje flat slide carburateurs voor zijn race fiat500's...... ik heb nog een kawa GTR1000 carburateur liggen, had ooit daar mee willen expirimenteren.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
motnamol

Staat een 2.1 DJ op marktplaats te koop. Advertentie m2004687248
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Mark_T3

motnamol schreef: 31 jul 2023 18:41 Staat een 2.1 DJ op marktplaats te koop. Advertentie m2004687248
Is me toch te duur. 2k en dan ook gewoon 4k om te reviseren... Als mijn blokkie stuk was zou ik het overwegen...
Greets,
Mark
Plaats reactie