Uitlijning
Uitlijning
Hallo,
Sinds kort ben ik eigenaar van een T3 bus, de jongste oldtimer die ik ooit had.
Na het vervangen van de ophanging en bovenste fuseekogels, wilde ik de bus laten uitlijnen.
Nu vertelde men mij, dat ik zowel vooraan (fuseekogel) als achteraan (dit zou een bout zijn) nieuwe moet steken, die instelbaar zijn.
De voorwielen staan beide schuin in één richting, en dat krijgen ze niet bijgeregeld.
Achteraan is het één wiel dat scheef staat.
Ik heb wat zoekwerk verricht online, maar vind niet direct iets.
Heeft er iemand een idee wat ik nodig heb, en waar ik het kan vinden?
Alvast dank voor de eventuele tips.
Werner
Sinds kort ben ik eigenaar van een T3 bus, de jongste oldtimer die ik ooit had.
Na het vervangen van de ophanging en bovenste fuseekogels, wilde ik de bus laten uitlijnen.
Nu vertelde men mij, dat ik zowel vooraan (fuseekogel) als achteraan (dit zou een bout zijn) nieuwe moet steken, die instelbaar zijn.
De voorwielen staan beide schuin in één richting, en dat krijgen ze niet bijgeregeld.
Achteraan is het één wiel dat scheef staat.
Ik heb wat zoekwerk verricht online, maar vind niet direct iets.
Heeft er iemand een idee wat ik nodig heb, en waar ik het kan vinden?
Alvast dank voor de eventuele tips.
Werner
Re: Uitlijning
Zoektermen internet; Vw vanagon alignment wheels
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Uitlijning
achter zal je de bouten van de draagarmen gangbaar moeten zien te maken. en dat valt doorgaans niet mee.
voor wordt het geregeld door de concentrische bout waar het hoefijzer om draait, weten ze dat wel?
zo niet, andere plek opzoeken.
voor wordt het geregeld door de concentrische bout waar het hoefijzer om draait, weten ze dat wel?
zo niet, andere plek opzoeken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Uitlijning
Ok, merci voor de reacties.
Ik kan weer wat verder..
Grt, Werner
Ik kan weer wat verder..
Grt, Werner
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2735
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Uitlijning
volgens mij weten ze het wel, dat zeggen ze toch nieuwe stelbouten steken...... kan mij voorstellen dat de uitlijner niet de verroeste zooi van een klant gaat opknappen. Dus ook niet risico neemt dat uitlijnen misgaat en de klant verhaal haalt...
Dus wat is de staat van die ophagingsdelen bij je bus? Als jij de los krijgt en in beweging kan de uitlijner er ook mee verder. Dat wordt een mooie sport aangezien die krengen meestal met de slijptol los moeten
Dus wat is de staat van die ophagingsdelen bij je bus? Als jij de los krijgt en in beweging kan de uitlijner er ook mee verder. Dat wordt een mooie sport aangezien die krengen meestal met de slijptol los moeten

Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Uitlijning
Aan de voorkant heb ik nog nooit meegemaakt of van gehoord dat die vast gaan zitten maar alles kan. Achter is het bijna standaard dat de bouten van de achterste draagarmen vast geroest zitten in de rubbermetaallagers. die bouten kunnen dan niet meer los waarmee de draagarm niet kan schuiven in sleufgaten om af te stellen. Test zelf even welke vast zitten en welke niet dan weet je ook wat je nodig hebt aan onderdelen. Draagarmen zelf zijn ook vaak slecht.
Wat Ronald aangeeft klopt, je zult met de slijptol met 1mm schijfje tussen de draagarm zelf en de beugel waarin hij hangt door de bus en de M12 bout moeten slijpen. Geen ervaring met dit soort brute klussen dan er ook niet aan beginnen, is zeker niet vrij van gevaar!
René
Wat Ronald aangeeft klopt, je zult met de slijptol met 1mm schijfje tussen de draagarm zelf en de beugel waarin hij hangt door de bus en de M12 bout moeten slijpen. Geen ervaring met dit soort brute klussen dan er ook niet aan beginnen, is zeker niet vrij van gevaar!
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed 

Re: Uitlijning
Toen ik de draagarm verving heb ik die bout doorgezaagd met een goede handijzerzaag. Ik zou het nu proberen met een reciprozaag.
Te lang geleden om mij nog veel van te herinneren.
Nog wat informatie;
Te lang geleden om mij nog veel van te herinneren.
Nog wat informatie;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Re: Uitlijning
De ophanging is juist volledig vernieuwd, ik ging er dan ook van uit dat het niet te moeilijk zou zijn.
Vermits ik hier niet echt in thuis ben, heb ik een specialist in de buurt gecontacteerd. Iets te belangrijk om hier, zonder veel kennis, aan te beginnen.
Hopelijk binnenkort goed nieuws.
Grt, Werner
Vermits ik hier niet echt in thuis ben, heb ik een specialist in de buurt gecontacteerd. Iets te belangrijk om hier, zonder veel kennis, aan te beginnen.
Hopelijk binnenkort goed nieuws.
Grt, Werner
Re: Uitlijning
Ik heb mijn bus laten uitlijnen bij Euromaster. Ik kan niet echt beoordelen of ze goed zijn. De bus reed voor het uitlijnen al prima. Ik had (bijna) alles vervangen, maar ook vooraf alles secuur opgemeten en weer precies zo terug gemonteerd. Ik kreeg wel een papiertje met voor en na de tijd en dat suggereerde toch wel enige aanpassing/verbetering.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Uitlijning
ik had ook eens alles vernieuwd en los gehad, wist dus ook zeker dat alles gangbaar was, zelfs de achterdraagarmen.
ging ergens in venlo, waar ik snel terecht kon, om uit te laten lijnen.
nou kijk ik altijd graag mee, zelfs en vooral als dat niet mag. dus ik zag hoe de apparaten op m'n bus geschroefd werden.
en ik zag hoe de uitlijner onder de bus ging kijken, naar een kast liep en driftig in een boek ging bladeren, nog eens onder de bus keek, nog eens ging bladeren. een paar sleutels pakte en daarmee onder de bus dook. hij probeerde wat uit met de spoorstangen, zette ze weer vast, liet de bus zakken en zei dat het gebeurd was.
in het kantoor kreeg ik doodgemoedereerd wel een rekening. die ik uiteraard niet wilde betalen.
de uitlijner werd er bij geroepen en na wat heen en weer gepraat werd er beweerd dat het uitlijnen niet ging of kon omdat bij die ouwe bussen altijd alles vastgerot zat. wat in dit geval dus zeker niet zo was. de beste man wist het gewoon niet.
affijn, op advies van een bevriende garagehouder ben ik naar echt,(ja, echt waar) gegaan waar ik iemand trof die precies wist waar ie moest zijn en wat ie moest doen. zelfs dat de t3 ook achter uitgelijnd kan/moet worden.
was ik netjes in de wachtkamer blijven zitten had ik dus wel een rekening en vervolgens een set banden kunnen betalen.
ging ergens in venlo, waar ik snel terecht kon, om uit te laten lijnen.
nou kijk ik altijd graag mee, zelfs en vooral als dat niet mag. dus ik zag hoe de apparaten op m'n bus geschroefd werden.
en ik zag hoe de uitlijner onder de bus ging kijken, naar een kast liep en driftig in een boek ging bladeren, nog eens onder de bus keek, nog eens ging bladeren. een paar sleutels pakte en daarmee onder de bus dook. hij probeerde wat uit met de spoorstangen, zette ze weer vast, liet de bus zakken en zei dat het gebeurd was.
in het kantoor kreeg ik doodgemoedereerd wel een rekening. die ik uiteraard niet wilde betalen.
de uitlijner werd er bij geroepen en na wat heen en weer gepraat werd er beweerd dat het uitlijnen niet ging of kon omdat bij die ouwe bussen altijd alles vastgerot zat. wat in dit geval dus zeker niet zo was. de beste man wist het gewoon niet.
affijn, op advies van een bevriende garagehouder ben ik naar echt,(ja, echt waar) gegaan waar ik iemand trof die precies wist waar ie moest zijn en wat ie moest doen. zelfs dat de t3 ook achter uitgelijnd kan/moet worden.
was ik netjes in de wachtkamer blijven zitten had ik dus wel een rekening en vervolgens een set banden kunnen betalen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2735
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Uitlijning
Hallo Meus, idem hier. LeoM ging ook al naar Banden Redant en ik ben daar ook diverse malen goed geholpen met de Syncro en de Jumper.
Ander adresje waar ik onderweg regelmatig kom is Pagee in Krabbedijke/Kruiningen. Rij nogal eens lek op rotzooi in de berm in het lange gras. Voor uitlijnen stuurden ze me meestal van de ene naar de andere vestiging alwaar hun specialist dan op het moment was, of ik kwam terug op afspraak.
Bij de franchisers heb ik er geen heel fijn gevoel meer bij, tot 15 jaar terug met de 'oude garde' ging dat nog wel. Maar die kennis is tegenwoordig met pensioen. Ik heb nu al paar keer meegemaakt dat franchisers gewoonweg reparatie weigeren omdat de 4x4 techniek ze onbekend is, (tijdelijke/nood)reparatie banden bijvoorbeeld niet kan/mag ivm aansprakelijkheid..... ze willen wel een nieuwe band leveren maar dat kost een paar dagen levertijd en afspraak maken voor vervangen.
Misschien dat Werner Wvg kan aangeven in welke regio die zit zodat misschien een bedrijfje aangeraden kan worden.
Ander adresje waar ik onderweg regelmatig kom is Pagee in Krabbedijke/Kruiningen. Rij nogal eens lek op rotzooi in de berm in het lange gras. Voor uitlijnen stuurden ze me meestal van de ene naar de andere vestiging alwaar hun specialist dan op het moment was, of ik kwam terug op afspraak.
Bij de franchisers heb ik er geen heel fijn gevoel meer bij, tot 15 jaar terug met de 'oude garde' ging dat nog wel. Maar die kennis is tegenwoordig met pensioen. Ik heb nu al paar keer meegemaakt dat franchisers gewoonweg reparatie weigeren omdat de 4x4 techniek ze onbekend is, (tijdelijke/nood)reparatie banden bijvoorbeeld niet kan/mag ivm aansprakelijkheid..... ze willen wel een nieuwe band leveren maar dat kost een paar dagen levertijd en afspraak maken voor vervangen.
Misschien dat Werner Wvg kan aangeven in welke regio die zit zodat misschien een bedrijfje aangeraden kan worden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Uitlijning
Hoi Roon,
Ik woon in Kessel bij Antwerpen.
Wat ik lees over het uitlijnen klopt wel denk ik. Bij de eerste bandencentrale kreeg ik een vage uitleg.
In de tweede bandencentrale kreeg ik een print mee, en zei men dat de vorige verkeerd gewerkt had.
Ik heb nu Vw Retro gecontacteerd, een bedrijf in Geel. Hopelijk kunnen ze me daar verder helpen.
Uiteraard zijn andere, betrouwbare suggesties zeker welkom.
Grt, Werner
Ik woon in Kessel bij Antwerpen.
Wat ik lees over het uitlijnen klopt wel denk ik. Bij de eerste bandencentrale kreeg ik een vage uitleg.
In de tweede bandencentrale kreeg ik een print mee, en zei men dat de vorige verkeerd gewerkt had.
Ik heb nu Vw Retro gecontacteerd, een bedrijf in Geel. Hopelijk kunnen ze me daar verder helpen.
Uiteraard zijn andere, betrouwbare suggesties zeker welkom.
Grt, Werner
Re: Uitlijning
Kleine update,
De wagen is uitgelijnd geraakt, met behulp van de garage waar de bus stond.
Ondertussen zijn we via Sy in Berdorf geraakt zonder problemen, en genieten van een deugddoende vakantie.
Groeten, Werner
De wagen is uitgelijnd geraakt, met behulp van de garage waar de bus stond.
Ondertussen zijn we via Sy in Berdorf geraakt zonder problemen, en genieten van een deugddoende vakantie.
Groeten, Werner