Je blijft er mee bezig zo'n busje.
Nadat ik de brandstofpomp heb vervangen (dus ook bij de bobine gezeten) heeft de bus even goed gereden.
Gisteren begon de bus echter in te houden en te stotteren, vooral merkbaar bij lagere toeren. Ook ploft de bus zo af en toe, als een soort lichte backfire.
Ik heb even gezocht en kom tot de rotor distributiekap als meest waarschijnlijke oorzaak. Zijn jullie dat met me eens? En is er ook een manier om dat vast te stellen?
En als dat zo is: zou ik deze gewoon vervangen, of meteen kijken naar een complete 123 ontsteking, met het oog op een eventuele revisie/upgrade van de motor in de toekomst? Ik heb alleen geen idee hoe je dat afstemt...
Bus verliest vermogen en ploft.
Bus verliest vermogen en ploft.
Greets,
Mark
Mark
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Re: Bus verliest vermogen en ploft.
Eens, rotor distributie lijkt hoofdverdachte. Zou eerst even nieuw rotortje plaatsen (en timing checken) om te kijken of daarmee probleem is opgelost. 123 kan altijd nog (heb ik zelf geen ervaring mee, maar lees graag even mee)
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
In tegenstelling tot (volgens) mij de meesten hier heb ik geen volledig uitgeruste garage tot mijn beschikking en heb ik ook geen opleiding tot automonteur gevolgd. Dus de timing checken met zo'n epilepsie apparaat gaat niet lukken: heb ik niet, en ik weet niet hoe het moet

Ik heb inmiddels wel het serienummer van de stroomverdeler achterhaald. Nu ff zoeken voor de passende verdelerkap en rotor.
Moet ik nog ergens op letten bij het plaatsen van de nieuwe? Mijn idee: ik zet ze er precies zo op als ze nu zitten

Greets,
Mark
Mark
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Toen ik nog auto's met benzinemotor en een verdeler met contactpuntjes had, stelde ik die af met een proeflampje (en het merkteken op de krukaspoelie). Je kunt alleen niet checken of de vervroeging correct werkt. Ooit eens een stroboscoop gekocht, maar die had helaas geen lang leven.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
Bougie kabels kunnen ook een probleem zijn, Om ergens te beginnen als leek zijnde rotor verdeelkap en bougie kabels vervangen . eventueel ook de bougies.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Zitten de bougiekabels nog goed vast op de bougies en in de rotorkap, je zou de eerste niet zijn (en ook niet de laatste).
Tip, kijk eens als het echt donker is buiten of je nergens vonkoverslag hebt van je bougiekabels naar het motorblok toe. Zeker als je bougiekabels ouder zijn en jij eraan hebt "gerommeld" kan dit het geval zijn. Als je vonkoverslag hebt dan heb je een zwakkere of geen vonk aan de bougie met bovenstaande symptomen.
Als je de bougiekap los hebt gehad kijk dan ook eens naar het koolstofstiftje of dit nog veren kan en niet te los zit.
Ook het rotortje en de puntjes waar de bougiekabels naar buiten zitten lichtjes opschuren kan helpen.
Tip, kijk eens als het echt donker is buiten of je nergens vonkoverslag hebt van je bougiekabels naar het motorblok toe. Zeker als je bougiekabels ouder zijn en jij eraan hebt "gerommeld" kan dit het geval zijn. Als je vonkoverslag hebt dan heb je een zwakkere of geen vonk aan de bougie met bovenstaande symptomen.
Als je de bougiekap los hebt gehad kijk dan ook eens naar het koolstofstiftje of dit nog veren kan en niet te los zit.
Ook het rotortje en de puntjes waar de bougiekabels naar buiten zitten lichtjes opschuren kan helpen.
Groetjes Geo.
Nadat ik de rotor had schoongemaakt liep het busje al weer een stuk beter.
Vandaag nieuwe rotor en bougies er op gedaan: als een trein.
Nieuwe verdeler moet nog. De rotor en verdeler die Paruzzi aangaf pasten niet. Gelukkig had ik voor de zekerheid ook een rotor zonder toerenbegrenzer er bij gedaan, die past wel. Die met toerenbegrenzer lijkt 30 graden of zo gedraaid.
Vandaag nieuwe rotor en bougies er op gedaan: als een trein.
Nieuwe verdeler moet nog. De rotor en verdeler die Paruzzi aangaf pasten niet. Gelukkig had ik voor de zekerheid ook een rotor zonder toerenbegrenzer er bij gedaan, die past wel. Die met toerenbegrenzer lijkt 30 graden of zo gedraaid.
Greets,
Mark
Mark