T3 motorblok vastgelopen - beste alternatief + monteur gezocht
T3 motorblok vastgelopen - beste alternatief + monteur gezocht
Hi allen,
Wij hebben een T3 uit 1987 met 1.6D CS welke zojuist vrijwel zeker is overleden.
Op de snelweg een raar mechanisch geluid, aan de kant nog even gestart en heb op film dat de motor vast loopt en is nu niet meer te starten, draait gewoon niet meer rond. De onderste poelie ligt ook los op de nokkenas, zit nu muurvast.
Zonde, het blok is enkele maanden geleden nog voorzien van nieuwe distributieriem, gloeibougies, olie, filter enz.
Zie filmpjes: https://www.dropbox.com/sh/ctnvbuohf59b ... hiNMa?dl=0
De hamvraag is dus vooral wat de meest gemakkelijkste en voordeligste optie is om de T3 weer te laten rijden.
De T3 staat nog bij Adac in Duitsland en kan een tijd duren voordat hij naar Groningen wordt gebracht.
De T3 heeft geen turbo, geen airco en geen stuurbekrachtiging.
Ik heb een firma gesproken die veel T3 onderdelen heeft liggen en hij geeft aan een 1.6D CY blok uit een Audi te hebben liggen en ik daarmee het snelste weer op pad kan gaan. Dan hoeven alleen de inlaatspruitstuk, uitlaatspruiktstuk, carterpan en volgens mij ook het kleppendeksel overgezet te worden. Is reeds voorzien van nieuwe koppakking en kleppen zijn gesteld. Eventueel gebruik ik dan de nagenoeg nieuwe distributieriem en gloeibougies van de huidige CS.
Ik heb verder wat research gedaan en lees vooral over de 1.9D 1Y motor. Het liefste laat ik de bestaande 4bak liggen, de bakcode weet ik (nog) niet.
- Als eerste het motorblok, is de ombouw naar de 1.6D CY een god plan of is die 1.9D 1Y dé aangewezen motor om de T3 weer te laten rijden?
- Wat is de exacte motorcode van de 1.9D 1Y die meestal wordt gebruikt? Dan ga ik eens op Onderdelenlijn.nl kijken.
- Wat is er aan onderdelen, nieuw of van het huidige 1.6D CS blok nodig voor de ombouw?
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen met bovenstaande?
En last but not least: mijn eigen monteur zit voorlopig vol. Ik ben dan ook op zoek naar iemand van hier die verstant heeft van T3’s en deze klus eventueel uit wil voeren. De T3 kunnen wij brengen, we komen zelf uit Groningen maar een heel stuk rijden is geen probleem, voor nu denk ik aan een afstand van max 100km, verder in overleg.
Wij hebben een T3 uit 1987 met 1.6D CS welke zojuist vrijwel zeker is overleden.
Op de snelweg een raar mechanisch geluid, aan de kant nog even gestart en heb op film dat de motor vast loopt en is nu niet meer te starten, draait gewoon niet meer rond. De onderste poelie ligt ook los op de nokkenas, zit nu muurvast.
Zonde, het blok is enkele maanden geleden nog voorzien van nieuwe distributieriem, gloeibougies, olie, filter enz.
Zie filmpjes: https://www.dropbox.com/sh/ctnvbuohf59b ... hiNMa?dl=0
De hamvraag is dus vooral wat de meest gemakkelijkste en voordeligste optie is om de T3 weer te laten rijden.
De T3 staat nog bij Adac in Duitsland en kan een tijd duren voordat hij naar Groningen wordt gebracht.
De T3 heeft geen turbo, geen airco en geen stuurbekrachtiging.
Ik heb een firma gesproken die veel T3 onderdelen heeft liggen en hij geeft aan een 1.6D CY blok uit een Audi te hebben liggen en ik daarmee het snelste weer op pad kan gaan. Dan hoeven alleen de inlaatspruitstuk, uitlaatspruiktstuk, carterpan en volgens mij ook het kleppendeksel overgezet te worden. Is reeds voorzien van nieuwe koppakking en kleppen zijn gesteld. Eventueel gebruik ik dan de nagenoeg nieuwe distributieriem en gloeibougies van de huidige CS.
Ik heb verder wat research gedaan en lees vooral over de 1.9D 1Y motor. Het liefste laat ik de bestaande 4bak liggen, de bakcode weet ik (nog) niet.
- Als eerste het motorblok, is de ombouw naar de 1.6D CY een god plan of is die 1.9D 1Y dé aangewezen motor om de T3 weer te laten rijden?
- Wat is de exacte motorcode van de 1.9D 1Y die meestal wordt gebruikt? Dan ga ik eens op Onderdelenlijn.nl kijken.
- Wat is er aan onderdelen, nieuw of van het huidige 1.6D CS blok nodig voor de ombouw?
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen met bovenstaande?
En last but not least: mijn eigen monteur zit voorlopig vol. Ik ben dan ook op zoek naar iemand van hier die verstant heeft van T3’s en deze klus eventueel uit wil voeren. De T3 kunnen wij brengen, we komen zelf uit Groningen maar een heel stuk rijden is geen probleem, voor nu denk ik aan een afstand van max 100km, verder in overleg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
Re: T3 motorblok vastgelopen - beste alternatief + monteur gezocht
Even een opmerking over de distributie snaar. Ik zou dus een nieuwe erop zetten ook al is die van de oude motor niet oud,maar die kan dus al een optater hebben gehad omdat de poelie is los gelopen. Oorzaak van jouw probleem is dat bij het vervangen van de distibutie snaar niet de juiste werkwijze is gevolgd en daardoor de onderste poelie los loopt.
De 1y motoren zitten in diverse auto's (caddy seat inca seat cordoba passat golf 3 de code is dus 1y . verder zijn deze motoren uitermate geschikt voor ombouw ( heb dit al 12x gedaan)
Ze worden alleen wat moeilijker te vinden. B parts is een Spaans bedrijf met een website die heeft er diverse en verstuurt ze ook naar NL.
De 1y motoren zitten in diverse auto's (caddy seat inca seat cordoba passat golf 3 de code is dus 1y . verder zijn deze motoren uitermate geschikt voor ombouw ( heb dit al 12x gedaan)
Ze worden alleen wat moeilijker te vinden. B parts is een Spaans bedrijf met een website die heeft er diverse en verstuurt ze ook naar NL.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Ok dan sowieso de distributieriem niet meer hergebruiken.motnamol schreef: ↑14 aug 2023 08:12 Even een opmerking over de distributie snaar. Ik zou dus een nieuwe erop zetten ook al is die van de oude motor niet oud,maar die kan dus al een optater hebben gehad omdat de poelie is los gelopen. Oorzaak van jouw probleem is dat bij het vervangen van de distibutie snaar niet de juiste werkwijze is gevolgd en daardoor de onderste poelie los loopt.
Ik kan zo bij diverse auto's geen blokken vinden, heb je een code waar ik op kan zoeken?
En heb ik wat aan die 1.6D CY motor?
Over de ombouw van CS naar 1Y vind je diverse artikelen op internet. Ook op dit forum is er het nodige te vinden.
viewtopic.php?t=23699&hilit=ombouw+CS+1Y
https://club8090.co.uk/forum/viewtopic.php?t=107034
viewtopic.php?t=23699&hilit=ombouw+CS+1Y
https://club8090.co.uk/forum/viewtopic.php?t=107034
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Mischien is een 1.7 d ook een optie .
Maar als je het onderhoud hebt laten doen is er "mischien" nog garantie ?
Maar als je het onderhoud hebt laten doen is er "mischien" nog garantie ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Pardon??
Je komt met een oude bus welke je klassieker mag noemen met een motor die de nodige ervaring heeft voor onderhoud bij wie dan ook en daarna ga je deze monteur aansprakelijk maken voor voor jou pech en ellende. Lekker hoor, dan gaat toch helemaal niemand meer onderhoud aan een klassieker doen? Als je kiest voor een revisiemotor dan mag je een vorm van garantie verwachten maar daar betaal je dan ook voor.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed 

Mijn vraag is alleen , als een monteur iets vergeet vast te zetten waardoor de motor stuk loopt kan het dan verhaald worden op "een" verzekering .
Mijn werkgever is hiervoor verzekerd als ik iets tijdens mijn werk beschadig .
Mijn werkgever is hiervoor verzekerd als ik iets tijdens mijn werk beschadig .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Ik ga de nodige topics doorlezen en stel dan hier mijn aanvullende vragen.
Ben vooral benieuwd of die 1.6D CY een goede optie is. De huidige bak laat ik het liefste zitten.
De (oudere) man die ik telefonisch sprak leek behoorlijk kennis van zaken te hebben, alleen check ik graag het eea dubbel.
Mijn monteur is overigens een monteur met 20+ jaar ervaring en na het onderhoud incl distributieriem zijn er 3 roadtrips gemaakt en ruim 5000km mee gereden. Overigens wel een hoog olieverbruik welke de laatste trip nog erger leek te worden. Het is wat het is, nu dus op zoek naar de zowel de meest logische, als de meest betaalbare oplossing.
Ben vooral benieuwd of die 1.6D CY een goede optie is. De huidige bak laat ik het liefste zitten.
De (oudere) man die ik telefonisch sprak leek behoorlijk kennis van zaken te hebben, alleen check ik graag het eea dubbel.
Mijn monteur is overigens een monteur met 20+ jaar ervaring en na het onderhoud incl distributieriem zijn er 3 roadtrips gemaakt en ruim 5000km mee gereden. Overigens wel een hoog olieverbruik welke de laatste trip nog erger leek te worden. Het is wat het is, nu dus op zoek naar de zowel de meest logische, als de meest betaalbare oplossing.
- motnamol
Advertentie m2001852077 marktplaats
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
Bij B parts zoeken op referentienr. BP 10924620 M1 of BP 12528144 M1
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
Of B parts Seat ibiza 1.9 d 1993-1996
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- motnamol
Die motor ken ik Is niet echt duur 3250,00 euro met inruil oude.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Kan iemand ook nog wat zeggen over die 1.6D CY motor?
Ik zie de CY wel enkele keren langskomen:
search.php?keywords=CY
search.php?keywords=CY
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D