moter + batterij

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
buske

moter + batterij

Ongelezen bericht door buske »

Goede morgen, ik wil starten maar motor slaat niet aan. Draait wel rond. Ik zet contact terug af en nu komt er een geluid uit de moterbatterij als er iets zou rond draaien. Tevens een beetje rook uit de uitlaat. IK heb dan batterij moeten afkoppelen om dit geluid te doen stoppen. Wat kan dit zijn ? Bedankt voor jullie hulp. Groeten Buske wim
Groeten
Wim
T3 1986
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Re: moter + batterij

Ongelezen bericht door leof »

Misschien is het handig om erbij te vemelden om welke motor het gaat.
Weet je zeker dat het geluid uit de accu komt?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
buske

Dag Leo aaz moter 1,9 tdi - geluid kwam uit batterij of de buurt van de batterij, afkoppelen van de batterij zorgde ervoor dat geluid verdween.
Groeten
Wim
T3 1986
leof

Ongelezen bericht door leof »

Wim,
Als je de batterij weer aansluit, komt het geluid dan terug?
Kun je het geluid proberen te omschrijven?
Komt er dan weer rook uit de uitlaat?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door LPGo »

Misschien gas wat uit de accu ontsnapt door de grote inspanning (lees leveren van grote vermogens tijdens het starten) van de accu. In de meeste accu's zitten ontluchtingsgaatjes om het gas te laten ontsnappen, dit kan nog wel eens een zacht sissend/fluitend/piepend geluid geven.

Na hoeveel seconden heb je de accuklem losgehaald?.

Ik denk dat het niet starten in elk geval niets hiermee te maken heeft.
Groetjes Geo.
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Zit er een naloop pompje op ? Het woord zegt dat al wat hij doet en zit dicht bij de accu van orgine en als je de accu los koppelt dan stop dat pompje met nalopen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Ps. een aaz is een turbo diesel en geen tdi
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
buske

Dag Leo, Geo en Tom
@ Leo, nadat ik even later klem terug aansloot kwam geluid terug en heb klem dan terug eraf gehaald, nadien geluid niet meer gehoord, ook niet bij andere startpogingen. Geluid kan je vergelijken met een elektrische snoeischaar of een zware ventilator echt wel luid. Heb het vandaag niet meer gehoord
@Geo, klem is losgehaald na een 30 tal seconden
@Tom, kan ik dit nalooppompje zien zitten indien ik accu verwijder?

Gisteren dus batterij aan de oplader gehangen. vanmorgen starten zonder problemen, namiddag nogmaals geprobeerd en was moeilijker, Ik heb nadien een ritje gemaakt, vanavond duurde het starten toch wel enkele pogingen. Draait steeds rond maar krijgt hem moeilijk op gang.
Batterij is uitgemeten en geeft waarden, 12,48 V, indien motor draait 13,5 V opstartwaarde 683
Nieuwe alternator sinds begin van het jaar.

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben ken ik er weinig of niets van maar probeer maar te leren.
Weten jullie raad
Bedankt
Groeten
Wim
T3 1986
hippie

Ongelezen bericht door hippie »

Deze gevonden .
viewtopic.php?t=19931

Wat starten betreft ,mischien een slechte accu .
Na het opladen van de accu wel goed starten en daarna steeds minder .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
blauw

Ongelezen bericht door blauw »

Ik ga een open deur intrappen, maar de accu kun je makkelijk checken.Tenminste, ik kan zo bij de accuboer langsrijden en even door laten meten.
Een accu die flink op zijn donder krijgt (weken niet laden, ontladen met lekstroompje, in winterse koude e.d.) kan snel (binnen 4 jaar) op gaan.

Voltage zegt niet zo heel veel. Je moet weten hoeveel kracht hij kan opbrengen. Ampère meten bij de accuboer.

En natuurlijk bedenken of de accu idd. op is door ouderdom of door elektrische problemen.

Succes,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Is de wagen belgisch? wel bijzonder dan een AAZ ..... als je basisvoertuig een JX 1600TD had heb je een waterpompje links naast je brandstoffilter voor de motor. Dus vanachter gezien rechts van het midden (voor tegen schot op de hoogte van de kop) Pompje dient ook om de kop na te koelen. Bij een JX kan je ook een turbokoeler hebben. Deze fan zit links van de motor met ribbelslang op je turbo gericht en draait net als waterpompje na (en bij gloeien geloof ik?)

deze laatse fan is vaak al heel snel uitgebouwd.....dus zelden nog aanwezig.

weet je zeker dat je startmotor niet hapert en soms blijft hangen?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
buske

Dag RoonT3, is een nederlandse ingevoerde bus met een aaz erin gelegd. Klopt het dat je een tik hoort indien de startmotor het niet doet.
De motor draait rond maar slaat niet aan. Heb hem nu een drietal uren aan de lader gehangen maar slaat nog niet aan, draait wel rond.
bedankt groeten Wim
Groeten
Wim
T3 1986
René
Gewaardeerd schrijver

Ongelezen bericht door René »

blauw schreef: 30 aug 2023 10:53
Voltage zegt niet zo heel veel. Je moet weten hoeveel kracht hij kan opbrengen. Ampère meten bij de accuboer.

En natuurlijk bedenken of de accu idd. op is door ouderdom of door elektrische problemen.

Succes,
Arjan
Ha Arjan, even een opmerking bij jou uitspraak:

Naar mijn idee zegt voltage juist wel iets belangrijks nl of je accu wel of niet voldoende geladen is. Een gemiddelde 12v startaccu zal in vol geladen toestand meer dan 13v aanwijzen wat aanzienlijk meer is dan de genoemde 12.48v.
Als een volgeladen accu snel terugvalt na starten en niet snel hersteld richting die 13v dan is de capaciteit het probleem en dat lijkt me wat jij bedoeld?

Even meten bij de accuboer of uit ervaring bij de wegenwacht mag je ook met een korreltje zout nemen omdat wel heel vaak de uitkomst is dat de accu stuk is maar dat is nu eenmaal wat je meet bij zo'n lege accu. Laad je die zelfde accu eerst 100% op en zet je dan zo'n meter erop dan blijkt ineens dat de capaciteit van die "defecte" accu ineens weer 90% van de opgegeven startcapaciteit in amperes kan brengen. Oftewel meten is weten :)

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Kire

Ongelezen bericht door Kire »

Wat je moet meten is hoe ver de accuspanning zakt tijdens starten. Zakt de accuspanning beneden de 10,5 V (bij een 100% geladen accu) dan is de accu niet zo best meer.
En als de motor te traag ronddraait (door een 'slechte' accu) dan kan het zijn dat die niet aanslaat (ten minste bij direct ingespoten diesels).

Groet,

Erik.
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door wouth »

Kan het probleem niet in de startmotor zelve liggen??
I am Wouth and I approve this message
blauw

Ongelezen bericht door blauw »

René schreef: 30 aug 2023 13:16 Ha Arjan, even een opmerking bij jou uitspraak:

Naar mijn idee zegt voltage juist wel iets belangrijks nl of je accu wel of niet voldoende geladen is. Een gemiddelde 12v startaccu zal in vol geladen toestand meer dan 13v aanwijzen wat aanzienlijk meer is dan de genoemde 12.48v.
Als een volgeladen accu snel terugvalt na starten en niet snel hersteld richting die 13v dan is de capaciteit het probleem en dat lijkt me wat jij bedoeld?

Even meten bij de accuboer of uit ervaring bij de wegenwacht mag je ook met een korreltje zout nemen omdat wel heel vaak de uitkomst is dat de accu stuk is maar dat is nu eenmaal wat je meet bij zo'n lege accu. Laad je die zelfde accu eerst 100% op en zet je dan zo'n meter erop dan blijkt ineens dat de capaciteit van die "defecte" accu ineens weer 90% van de opgegeven startcapaciteit in amperes kan brengen. Oftewel meten is weten :)

Renés
Dank voor de correctie/aanvulling.
Ik doelde idd op de capaciteit. Maar wat jij stelt over de Voltage, vertelt dat V idd. ook een bruikbare meting is. + wat Erik zegt.
Als beginner heb ik ook wel V gemeten en dan dacht ik dacht de accu toch goed moest zijn bij 12,70 V. Later begreep ik dat dit niets zegt over de kracht (zo noem ik het maar), de Amperes, die de accu nog kon laden en dus geven.

Groeten,
Arjan
Laatst gewijzigd door blauw op 02 sep 2023 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Plaats reactie