Grote roestgaten vullen met pur?
- daantransporter3
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 jan 2018 20:12
Grote roestgaten vullen met pur?
Hallo allemaal,
Ik zag op youtube dat er mensen zijn die grote gaten in de carrosserie vullen met PUR en dan met glasvezel plamuur het gat dichtmaken. Er zitten bij mij enorme gaten in de wielkasten. De afwerking mag dus lelijk zijn. Ik overweeg om PUR te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Sowieso kan PUR natuurlijk wel het vocht mooi weghouden bij de plaat. Wie biedt?
Daan
Ik zag op youtube dat er mensen zijn die grote gaten in de carrosserie vullen met PUR en dan met glasvezel plamuur het gat dichtmaken. Er zitten bij mij enorme gaten in de wielkasten. De afwerking mag dus lelijk zijn. Ik overweeg om PUR te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Sowieso kan PUR natuurlijk wel het vocht mooi weghouden bij de plaat. Wie biedt?
Daan
Groet, Daan
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Ik ben het wel eens tegengekomen. Het zit zelfs officieel in een balk bij westfalia busjes gespoten. En het is dramatisch als de "roestduivel' heeft huisgehouden. Want het vocht kan niet weg. Vocht komt van alle kanten. Van buiten, maar ook van binnen.
Pur over roest is onzin. Roest is namelijk een hele goede vocht vasthouder en aantrekker. Niks hecht aan roest. Roest "werkt" ijzer zet uit als het roest.
Als je tijdelijk een oplossing zoekt, zoek naar een roest insluiter. Iets als owatrololie, of gekookte lijnolie dringt in de roest naar binnen en weert zo water en zuurstof. Het droogt erg langzaam.
Als je een gat hebt kun je met gewoon een stuk plaat of blik op maat, in de juiste vorm zonder laswerk tijdelijk een gat dichten. Met een boel ms- polymerrkit lijm je het er op. kit hard niet uit op lijnolie of owatrol als deze niet volledig is uitgehard.
Uiteindelijk moeten gaatjes wel dichtgelast wordrn natuurlijk.
groetjes Rolf
Pur over roest is onzin. Roest is namelijk een hele goede vocht vasthouder en aantrekker. Niks hecht aan roest. Roest "werkt" ijzer zet uit als het roest.
Als je tijdelijk een oplossing zoekt, zoek naar een roest insluiter. Iets als owatrololie, of gekookte lijnolie dringt in de roest naar binnen en weert zo water en zuurstof. Het droogt erg langzaam.
Als je een gat hebt kun je met gewoon een stuk plaat of blik op maat, in de juiste vorm zonder laswerk tijdelijk een gat dichten. Met een boel ms- polymerrkit lijm je het er op. kit hard niet uit op lijnolie of owatrol als deze niet volledig is uitgehard.
Uiteindelijk moeten gaatjes wel dichtgelast wordrn natuurlijk.
groetjes Rolf
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
of anders een pot (voor een kwast) bitumen ipv kit.
Ik vraag mij af waarom je niet zoekt naar een oplossing dat het wordt gelast. is er een reden dat je een alternatief zoekt?
groetjes Rolf
Ik vraag mij af waarom je niet zoekt naar een oplossing dat het wordt gelast. is er een reden dat je een alternatief zoekt?
groetjes Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2735
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Gebruik geen PUR uit de bouwmarkt. Dat is daar niet voor geschikt. Ik heb een 81er camper gesloopt waar dit al vanaf eerste jaren in gebruikt was in alle hoeken en gaten...... Je kon werkelijk niks hergebruiken omdat je gewoon niks heel eruit kreeg. Plaatwerk ook helmaal verroest van binnenuit om dat er toch vocht tussenkruipt en over de jaren hele stukken pur verzadigt waren (vooral onderin en langs ramen)
Er is wel speciale pur voor carrosseriewerk maar dat werkt meer als geluiddempend dan volledige vulling van holten.
Als je de gaten dicht wil maken zou ik toch laswerk adviseren. Polyester is ook maar pappen en nathouden en in voorbereiding en schoonmaken ook heel kritisch wil je goede hechting hebben. Zo niet dan gaat het sneller achteruit dan bij laswerk.
Er is wel speciale pur voor carrosseriewerk maar dat werkt meer als geluiddempend dan volledige vulling van holten.
Als je de gaten dicht wil maken zou ik toch laswerk adviseren. Polyester is ook maar pappen en nathouden en in voorbereiding en schoonmaken ook heel kritisch wil je goede hechting hebben. Zo niet dan gaat het sneller achteruit dan bij laswerk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- daantransporter3
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 jan 2018 20:12
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Bedankt allen.
De reden waarom ik niet aan lassen denk is omdat er sowieso niet handig mee ben, veel te dun materiaal. Daarnaast was ik laatst bij een lasser en die wilde niet lassen op een plekje net iets verder omdat er te veel brandbare onderdelen in de buurt zijn, hout van de keuken met name. Maar sowieso zit overal de oude beschermingslaag van de wielkappen en tektyl. Dat is ook niet echt lekker lassen. Vandaar dat ik met polyesterplamuur wil werken.
Ik werk in de bouw wel met PUR ook, vandaar dat ik er aan denk. Als ik dit zo lees, is gesloten cel pur niet per se slecht met vocht
https://www.fomicom.com/nl/eigenschappen/
Sterker nog, het lijkt ook te worden gebruikt om plekken helemaal af te schermen tegen vocht. Als je het op een hete droge dag aanbrengt, is het wellicht een idee.
De reden waarom ik niet aan lassen denk is omdat er sowieso niet handig mee ben, veel te dun materiaal. Daarnaast was ik laatst bij een lasser en die wilde niet lassen op een plekje net iets verder omdat er te veel brandbare onderdelen in de buurt zijn, hout van de keuken met name. Maar sowieso zit overal de oude beschermingslaag van de wielkappen en tektyl. Dat is ook niet echt lekker lassen. Vandaar dat ik met polyesterplamuur wil werken.
Ik werk in de bouw wel met PUR ook, vandaar dat ik er aan denk. Als ik dit zo lees, is gesloten cel pur niet per se slecht met vocht
https://www.fomicom.com/nl/eigenschappen/
Sterker nog, het lijkt ook te worden gebruikt om plekken helemaal af te schermen tegen vocht. Als je het op een hete droge dag aanbrengt, is het wellicht een idee.
Groet, Daan
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Waar zitten die "enorme gaten'' precies ?
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2735
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Om je uit je droom te helpen. Ja het is soms nodig om een deel van je bus te demonteren om veilig laswerk uit te kunnen voeren. Ook verwijderen van de kautschuk in de wielkasten bv.
Wil je purren, ga je purren.... dat is pas fijn als je later toch laswerk hebt. Plamuur op plaatwerk zal ook grondige voorbereiding vragen en afwerking. Beetje roest en het kruipt er gewoon onder door en je plamuur valt er op gegeven moment uit.
Wil je purren, ga je purren.... dat is pas fijn als je later toch laswerk hebt. Plamuur op plaatwerk zal ook grondige voorbereiding vragen en afwerking. Beetje roest en het kruipt er gewoon onder door en je plamuur valt er op gegeven moment uit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Dat pur goed om gaat met vocht en dat je het op een droge dag aan zou kunnen brengen gaat voorbij aan de eigenschappen van roest en het roestproces en waar het vocht nu vandaan kan komen. (waar o.a. ik over schreef.
Maar. .. je bent daar natúurlijk vrij in.
Ik ben btw niet iemand die geloofd dat er maar 1 oplossing is. Ik houd mijn bus al meer dan 10 jaar op de weg met tijdelijke oplossingen. Maar Pur... Ik zie m niet.
groetjes Rolf
Maar. .. je bent daar natúurlijk vrij in.
Ik ben btw niet iemand die geloofd dat er maar 1 oplossing is. Ik houd mijn bus al meer dan 10 jaar op de weg met tijdelijke oplossingen. Maar Pur... Ik zie m niet.
groetjes Rolf
- daantransporter3
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 jan 2018 20:12
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Hoi,
Eigenlijk was het idee van de PUR ontstaan bij gebrek aan iets om tegen aan te plamuren. Maar op youtube zag ik veel enthousiasme, waardoor ik dacht, he misschien dient dit wel voor meer.
Ik zal wat foto's sturen.
Wat ik denk te doen is de gaten groter uit te zagen met de multitool en dan dichtsmeren met plamuur, al dan niet met pur of plaatje er op kitten/bitumenen.
Achter de gaten zit het natuurlijk ook vol roest. Weinig meer aan te doen, vandaar dat idee om de zaak vol te purren. Met de hoop de zaak hermetisch af te sluiten, binnen althans. Hier gelooft duidelijk niet iedereen in.
Ben benieuwd naar jullie ideeën. Zie ook deze video op youtube:https://youtu.be/G5OcIhj85RQ
Eigenlijk was het idee van de PUR ontstaan bij gebrek aan iets om tegen aan te plamuren. Maar op youtube zag ik veel enthousiasme, waardoor ik dacht, he misschien dient dit wel voor meer.
Ik zal wat foto's sturen.
Wat ik denk te doen is de gaten groter uit te zagen met de multitool en dan dichtsmeren met plamuur, al dan niet met pur of plaatje er op kitten/bitumenen.
Achter de gaten zit het natuurlijk ook vol roest. Weinig meer aan te doen, vandaar dat idee om de zaak vol te purren. Met de hoop de zaak hermetisch af te sluiten, binnen althans. Hier gelooft duidelijk niet iedereen in.
Ben benieuwd naar jullie ideeën. Zie ook deze video op youtube:https://youtu.be/G5OcIhj85RQ
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Daan
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Tja, dat is geen repareren, maar camoufleren. Beter bekent als beunhazerij.
En zoals het eerste commentaar op het filmpje ook al vermeldt: Het roestproces gaat gewoon verder.
Waarom popnagel je er niet gewoon een plaatje overheen? Is het voor het oog ook dicht en hoef je - mocht je ooit echt gaan restaureren - niet al die klere PUR er weer uit te peuteren.
En zoals het eerste commentaar op het filmpje ook al vermeldt: Het roestproces gaat gewoon verder.
Waarom popnagel je er niet gewoon een plaatje overheen? Is het voor het oog ook dicht en hoef je - mocht je ooit echt gaan restaureren - niet al die klere PUR er weer uit te peuteren.
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Ik zou die gaten vol storten met beton, heb je in de bouw ook
wel even een laagje verf of tectiel er overheen!
Succes !
Groeten, Olaf
Succes !
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14949
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Je pakt een flex (haakse slijper) en je snijd deze gaten weg.
Dan zie je ook waar nieuw fris ijzer in moet komen, gelukkig zijn er veel panelen nu weer te koop.
Theo
Dan zie je ook waar nieuw fris ijzer in moet komen, gelukkig zijn er veel panelen nu weer te koop.
Theo
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Ik snap dat je die gaten snel wil dicht hebben. En dat moet je ook doen. Maakt weinig uit hoe. Daar moet je ook niet te moeilijk over doen. Al is pur wel lastig weer te berwijderen... Desnoods (bitumen(voor binnen) )tape. Even wat lijnolie eerst op de roest helpt wat. Dat vertraagd. En zorg dat je een andere krik mee op pad neemt. Ik denk dat de bus met de originele plots naar beneden kan komen.
Het enige wat je moet weten en waar mensen je voor willen behoeden is dat je niet moet denken dat je zonder te lassen een duurzame oplossing vind. Je stopt met gaten dichten niet het degeneratieproces. Heb je het ene gat gevuld, komt het andere er asn. En straks komt het tankje los, misschien de gordelbout van de voorstoel... etc. Je bent niet de enige overigens.
Uiteindelijk is het lassen. Hier komen b-stijl binnen en buiten, , binnen en buitendorpel, kriksteun, spatbord, wielkas, dwarsbalk en vloerplaat bijeen. De meeste delen zijn gewoon nieuw te koop. prijzen zijn niet extreem. Er zijn vast ook liefhebbers te vinden die geen garagetarief hanteren. Maar het is wel een investering die gepaard gaat met het hebben van een oude bus.. En om er aan te werken moet idd je keukentje en de rest opzij.
groetjes Rolf
Het enige wat je moet weten en waar mensen je voor willen behoeden is dat je niet moet denken dat je zonder te lassen een duurzame oplossing vind. Je stopt met gaten dichten niet het degeneratieproces. Heb je het ene gat gevuld, komt het andere er asn. En straks komt het tankje los, misschien de gordelbout van de voorstoel... etc. Je bent niet de enige overigens.
Uiteindelijk is het lassen. Hier komen b-stijl binnen en buiten, , binnen en buitendorpel, kriksteun, spatbord, wielkas, dwarsbalk en vloerplaat bijeen. De meeste delen zijn gewoon nieuw te koop. prijzen zijn niet extreem. Er zijn vast ook liefhebbers te vinden die geen garagetarief hanteren. Maar het is wel een investering die gepaard gaat met het hebben van een oude bus.. En om er aan te werken moet idd je keukentje en de rest opzij.
groetjes Rolf
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Ik vroeg mij plots af of je bus in Den Haag staat. Ik kom er altijd langs eentje met wat gaten er in... en ik heb wat met die kleur jokers... omdat.. nou.. zie avatar.
groetjes Rolf
groetjes Rolf
- daantransporter3
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 jan 2018 20:12
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Ha allen,
Mijn bus staat in Den Dolder, waar ik woon en nu ook een atelier heb. Daardoor kan ik er nu wat aan klussen. Dit kon lastig de afgelopen jaren met de getoonde gevolgen.
Inderdaad kan ik die krik aansluiting niet meer gebruiken, durf ik al een tijd niet meer.
Natuurlijk hebben we het over beunhazerij. Als ik tijd en geld had, dan zou ik het natuurlijk allemaal goed laten doen, maar dat is geen optie. Het gaat meer om schade beperken en hopen dat als ie binnen staat dat het meevalt.
Misschien is een plaatje er op popnagelen wel zo gek niet, dan wat tektyl eroverheen. Mag dat plaatje eigenlijk ook rvs zijn? Ik heb net een pot plamuur gehaald, maar goed
.
Het lastige is de binnenkant, hoe doe je daar nog wat aan het verminderen van de roestontwikkeling? Volspuiten met tektyl zoveel mogelijk? Of dus die lijnolie? Rustico?
Nieuwe platen is lastig omdat het juist het punt is waar platen samenkomen waar hier de ellende zit.
Tof dat iedereen meedenkt!
groeten,
daan
Mijn bus staat in Den Dolder, waar ik woon en nu ook een atelier heb. Daardoor kan ik er nu wat aan klussen. Dit kon lastig de afgelopen jaren met de getoonde gevolgen.
Inderdaad kan ik die krik aansluiting niet meer gebruiken, durf ik al een tijd niet meer.
Natuurlijk hebben we het over beunhazerij. Als ik tijd en geld had, dan zou ik het natuurlijk allemaal goed laten doen, maar dat is geen optie. Het gaat meer om schade beperken en hopen dat als ie binnen staat dat het meevalt.
Misschien is een plaatje er op popnagelen wel zo gek niet, dan wat tektyl eroverheen. Mag dat plaatje eigenlijk ook rvs zijn? Ik heb net een pot plamuur gehaald, maar goed

Het lastige is de binnenkant, hoe doe je daar nog wat aan het verminderen van de roestontwikkeling? Volspuiten met tektyl zoveel mogelijk? Of dus die lijnolie? Rustico?
Nieuwe platen is lastig omdat het juist het punt is waar platen samenkomen waar hier de ellende zit.
Tof dat iedereen meedenkt!
groeten,
daan
Groet, Daan
Re: Grote roestgaten vullen met pur?
Hallo Daan,
Naar mijn idee moet je in jou geval eerst een goed plan trekken en het begin is dan al verkeerd: Je geeft aan geen tijd te hebben en geen geld te hebben maar hoe je er ook naar kijkt 1 van beiden is echt noodzakelijk! Een goede apk keurmeester herkend broddelwerk met pur, kippengaas met papiermache en de dikke laag bitumen of wat voor gruweloplossingen dan ook direct. Mijn motto is al jaren: Als je er iets aan doet doe het dan goed!!
Busjes worden steeds meer waard maar dat geld eigenlijk alleen voor de autos welke de tand des tijd goed doorstaan hebben, helaas lukt het verkopers tegenwoordig ook om totaal verrotte bussen voor veel geld weg te zetten maar dan zit de verantwoordelijkheid niet alleen bij de verkoper.
Mijn advies: Koop een lasaappraat, neem een lascursus en ga je bus restaureren zoals het hoort met staal. Ja kost veel tijd maar het hoeft niet morgen klaar. Kost ook geld maar dat is allezins haalbaar. Als hij aan het eind van rit dan klaar is dan hoort hij ook bij de groep bussen die echt wat waard zijn omdat hij dan goed is.
Ik zal een foto toevoegen van mijn 16"syncro bus welke voornamelijk dit jaar gerestaureerd is. Dat is de manier waarop ik het doe, eerst al het plaatwerk dan strakmaken en spuiten en dan weer opbouwen.
Groeten van René die nu zo'n 15 bussen gerestaureerd heeft.
Vers gespoten 16"syncro
Naar mijn idee moet je in jou geval eerst een goed plan trekken en het begin is dan al verkeerd: Je geeft aan geen tijd te hebben en geen geld te hebben maar hoe je er ook naar kijkt 1 van beiden is echt noodzakelijk! Een goede apk keurmeester herkend broddelwerk met pur, kippengaas met papiermache en de dikke laag bitumen of wat voor gruweloplossingen dan ook direct. Mijn motto is al jaren: Als je er iets aan doet doe het dan goed!!
Busjes worden steeds meer waard maar dat geld eigenlijk alleen voor de autos welke de tand des tijd goed doorstaan hebben, helaas lukt het verkopers tegenwoordig ook om totaal verrotte bussen voor veel geld weg te zetten maar dan zit de verantwoordelijkheid niet alleen bij de verkoper.
Mijn advies: Koop een lasaappraat, neem een lascursus en ga je bus restaureren zoals het hoort met staal. Ja kost veel tijd maar het hoeft niet morgen klaar. Kost ook geld maar dat is allezins haalbaar. Als hij aan het eind van rit dan klaar is dan hoort hij ook bij de groep bussen die echt wat waard zijn omdat hij dan goed is.
Ik zal een foto toevoegen van mijn 16"syncro bus welke voornamelijk dit jaar gerestaureerd is. Dat is de manier waarop ik het doe, eerst al het plaatwerk dan strakmaken en spuiten en dan weer opbouwen.
Groeten van René die nu zo'n 15 bussen gerestaureerd heeft.
Vers gespoten 16"syncro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed 
