van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door eric.c »

Goedendag,

Mijn 4 versnellingbak is vervangen door een 5-bak.
Het schakelmechanisme in het kastje onder de schakelpook is nog steeds het oude 4 versnellingsysteem.
Om in zijn 1e versnelling te komen duw ik de pook naar beneden en ga dan met de pook naar linksachter. Dit induwen is vergelijkbaar met het schakelen in de achteruit, die linksvoor zit. Dat induwen van die pook om in de 1e versnelling te komen ( en induwen om uit de 1 naar 2 te gaan) begint wel vervelend te worden, telkens die extra handeling komt het het vlotte wegrijden niet ten goede.

Ik wil het kastje aanpassen. In het kastje zit natuurlijk alles gespiegeld ten opzichte van de schakelbeweging die je zelf met de pook maakt. Op de foto is groen de nok van de schskelpook. Is het mogelijk om het deel van de schuine balk voor de 1e versnelling (geel op de foto) weg te halen, en het stuk rood voor de achteruit te laten zitten?

Vriendelijke groet, Eric.
IMG_2537.jpg
Ps Ik zie dt de plastic aanslagblokjes ook weer gemonteerd moeten worden, maar dit terzijde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1293
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou op zoek gaan naar een 5-bakkastje met bijbehorend mechanisme. Zoeken op T3 schaltkulisse op Kleinanzeigen. Wel even opletten op hoge of lage tunnel.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door eric.c »

Bedankt voor de tip, Coen.
Maar toch zou ik graag weten: zal mijn voorgestelde aanpassing van het 4-bakkastje (stukje wegslijpen) in de praktijk werken?
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1293
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door Coen »

De truc van het aangepaste mechanisme is dat je de pook in kunt duwen om onder de gele strip te komen. Daarnaast zitten er glijblokjes op de bodem om de pook te geleiden. Ik weet niet of je met jouw aanpassingen voorkomt dat je per ongeluk in de 1 of achteruit komt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 538
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door Kire »

Het beste kun je een compleet mechanisme voor een 5-bak aanschaffen, inclusief pook.
Aan de pook zit namelijk een pal-veer constructie die er voor zorgt dat je niet per ongeluk 1 schakelt i.p.v. 3 (zie tekening).
Je moet de pook tegen de veerdruk in voor de 1e versnelling zetten. Iedem voor de achteruit, maar dan dien je de pook ook nog naar beneden te drukken.

Mijn bus heeft standaard een 5-bak en toen ik hem kocht zat het palletje wel eens vast (in ingedrukte toestand). Dat schakelde waardeloos (of 1e dan wel onbedoeld 3e versnelling en met terug schakelen van 4 naar 3 ging het nog vaker mis (en de 1e versnelling wil je dan niet).
Goed schoonmaken, een nieuw kunststof hoesje en het palletje lekker in het vet verhielpen mijn probleem.

Groet,

Erik.
Scherm­afbeelding 2023-10-20 om 19.42.49.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2488
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door servicebus »

Goed kijken wat er in de weg zit om de eerste versnelling te bereiken.
Dat stukje haal je weg, en klaar is Kees (Eric)
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

je haalt een middenstukje weg, zodat je zonder in te drukken de pook helemaal naar links kan doen.
dan moet je/ kan je beter doen, iets in elkaar flansen dat je de pook wel weer moet indrukken voor je naar de achteruit gaat. dat is ook niet zo moeilijk.
en nou een gemenigheidje; die rand daar loopt schuin af naar voren.
dat betekent dat als je de pook in z'n 1 hebt staan, de pook (niet de bak dus, maar de pook) naar voren wil glijden waardoor ie uit z'n 1 schiet.
dat is op te lossen door dat hele stuk rand weg te halen, maar dan word je schakelen weer heel onzeker en zoekerig.
ik weet niet meer precies hoe ik het heb opgelost, sorry, is al te lang geleden, maar ik weet wel dat ik die hele rand heb weggehaald en vervangen door een onderdeel van het 5bak schakelkastje, een aluminium ding.
dat ik het niet meer weet zegt al wat; het schakelt zoals het hoort en ik heb nooit enige aanleiding om eraan te denken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door eric.c »

Met deze reacties kan ik verder.
Omdat ik met het huidige bakje wil blijven rijden ga ik een stukje ijzer wegzagen, en eventueel wat ijzer bijplaatsen om de 1 en de 3 te geleiden.
Maar eerst gaan de schakelstang en geleides tot aan de versnellingsbak opgeknapt worden, zodat ik weet dat ik daar een goede uitgangspositie heb als ik in het bakje onder de pook ga experimenteren.

Meus, bang voor het uit/in de versnelling schieten ben ik niet, want nu kan ik naadloos van 1 in achteruit en vice versa, en dat gaat al tien jaar goed. maar ik houd het wel in de gaten als ik aan he kastje ga werken, evt een nokje om niet uit de achteuit te schieten.

Mocht dit niet lukken dan alsnog over naar het 5 versnelingssysteem.


Dank voor de reacties. Ik laat het resultaat op termijn hier zien.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door wouter »

Eric, ik heb het bakje van een 5-bak bij mijn conversie, samen met de pook. Om te passen met mijn '82 diesel (lage koeltunnel) is de hoogte van het bakje iets verlengd om op de juiste hoogte uit te komen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: van 4-bak naar 5-bak met de schakelpook

Ongelezen bericht door eric.c »

]Wouter, bedankt voor de tip.

Voor nu ben ik nog van plan het 4-bak systeem aan te passen.
Ik werk vanaf de bakzijde met de revisie van het stangenstelsel.
Bij de kruiskoppeling heb ik de gaten van de vorken dichtgelast en weer op de oorspronkelijke 8mm. geboord.
linker vork op de foto is al aan de beurt geweest.
IMG_2582.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Plaats reactie