Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
- wesley
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
- Locatie: Etten-leur
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Hallo Haije,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Eberspacher D1lc Compact, deze wil ik inbouwen in mijn T3 hoogdak 1.6td.
Zoals je aangaf heb jij er ooit al een ingebouwd dus mijn vraag is of je nog tips hebt m.b.t tot de inbouw van de kachel en het aansluiten van de brandstoftoevoer?
Ik ga er binnenkort aan beginnen en heb alles compleet, tips zijn zeer welkom.
Hoe is jou persoonlijke ervaring met zo'n kachel in een voertuig?
Alvast bedankt!
Groetjes Wesley
Ik ben sinds kort in het bezit van een Eberspacher D1lc Compact, deze wil ik inbouwen in mijn T3 hoogdak 1.6td.
Zoals je aangaf heb jij er ooit al een ingebouwd dus mijn vraag is of je nog tips hebt m.b.t tot de inbouw van de kachel en het aansluiten van de brandstoftoevoer?
Ik ga er binnenkort aan beginnen en heb alles compleet, tips zijn zeer welkom.
Hoe is jou persoonlijke ervaring met zo'n kachel in een voertuig?
Alvast bedankt!
Groetjes Wesley
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Dag Wesley
Een Eberspächer 1DL zit al 21 jaar in mijn hoogdak bus.Nog nooit iets aan gehad.
Maar één fout,de verwarming kost teveel aan energie van de huishoudaccu.Om de +-drie jaar
moet de batterij worden vernieuwd of de verwarming start niet meer,zonder de T3-motor te laten draaien.En neem daarvoor liefst een startaccu,want de startstroom van meer dan 10Amp.is te groot voor een halftractie batterij.En de constante benodigde stroom is ook groot 40Watt bij 12 Volt.Daarbij maakt een Eberspächer veel herrie...t.o.v een Truma-gasverwarming bvb.Te lezen op een camper-site.KLIK.=Je moet permanent aan de stroom kunnen hangen,in de winter...zie onderaan op de site.
Zeer belangrijk is de juiste luchtaanzuiging-slanglengte en de korte uitlaatbuis...anders gaat het ding teveel roken en niet starten.
Groeten Leo M
Een Eberspächer 1DL zit al 21 jaar in mijn hoogdak bus.Nog nooit iets aan gehad.
Maar één fout,de verwarming kost teveel aan energie van de huishoudaccu.Om de +-drie jaar
moet de batterij worden vernieuwd of de verwarming start niet meer,zonder de T3-motor te laten draaien.En neem daarvoor liefst een startaccu,want de startstroom van meer dan 10Amp.is te groot voor een halftractie batterij.En de constante benodigde stroom is ook groot 40Watt bij 12 Volt.Daarbij maakt een Eberspächer veel herrie...t.o.v een Truma-gasverwarming bvb.Te lezen op een camper-site.KLIK.=Je moet permanent aan de stroom kunnen hangen,in de winter...zie onderaan op de site.
Zeer belangrijk is de juiste luchtaanzuiging-slanglengte en de korte uitlaatbuis...anders gaat het ding teveel roken en niet starten.
Groeten Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
- wesley
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
- Locatie: Etten-leur
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Bedankt voor je reactie Leo,
Als ik echt ga kamperen of dergelijke zal ik toch beschikken over 230v dus dan volstaat een elektrische kachel.
Ik heb nog een startaccu staan dus die kan mooi erbij zetten. Daar ik kwa camper toch weinig ga verbruiken zonder vaste 230v.
De herrie zal vast zeker meer zijn daar het een diesel verbranding is met een draaiend motortje. DIt neem ik voor lief, ik heb wel een demper bij mijn eberspacher welke enorm veel herrie scheelt.
1 nachtje zonder 230 moet wel lukken toch? Ik heb een Dl1c compact welke 22watt verbruikt op 12 volt, de capaciteit is 1800Watt
Heb je ook foto's van de inbouw?
P.s. Ik ga de kachel meer gebruiken voor ontwasemen en comfort dan voor het kamperen.
Grtn wesley
Als ik echt ga kamperen of dergelijke zal ik toch beschikken over 230v dus dan volstaat een elektrische kachel.
Ik heb nog een startaccu staan dus die kan mooi erbij zetten. Daar ik kwa camper toch weinig ga verbruiken zonder vaste 230v.
De herrie zal vast zeker meer zijn daar het een diesel verbranding is met een draaiend motortje. DIt neem ik voor lief, ik heb wel een demper bij mijn eberspacher welke enorm veel herrie scheelt.
1 nachtje zonder 230 moet wel lukken toch? Ik heb een Dl1c compact welke 22watt verbruikt op 12 volt, de capaciteit is 1800Watt
Heb je ook foto's van de inbouw?
P.s. Ik ga de kachel meer gebruiken voor ontwasemen en comfort dan voor het kamperen.
Grtn wesley
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Dag Wesley
Ik heb wel ergens een paar foto's van rook en zo...die moet ik even zoeken.
Groeten Leo M
Ik heb wel ergens een paar foto's van rook en zo...die moet ik even zoeken.
Groeten Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Hallo,
Er zijn een aantal verschillen tussen de D1L en de D1LC, de D1LC is compacter en heeft het stuurkastje in de kachel zelf zitten.
Deze D1LC is volledig computer gestuurd en neemt behoorlijk minder (rust) stroom dat de oudere modellen met het losse stuurkastje.
Dat na drie jaar de accu "versleten" is heeft niets te maken met de stroom die door de kachel wordt getrokken.
Immers de ruststroom nadat de kachel is opgestart is slechts maximaal 2,5Ampere, IMMERS de gloeiplug is uitgeschakeld.
De kachel zal door het nagloeien van de gloeiplug door de brandende kachel gewoon zelf ontbranden.
Als de gloeiplug blijft gloeien nadat de kachel is opgestart zit er een storing in de sturing van de kachel.
Dat de accu defect raakt heeft waarschijnlijk te maken dat deze meerdere malen geheel leeg is (getrokken) tijdens het niet gebruiken van de camper.
TIPS:
Zie eerdere reactie van mij.
De te verwarmen lucht door de D1LC moet uit de camper ruimte worden gehaald.
De aansluiting van de brandstof, zo dicht mogelijk bij de tankaansluiting.
LET OP: VW heeft een heen en retour leiding diesel, hij moet dus in de heen leiding, is vaak de ZWARTE leiding, de retour is blauw.
Gebruik de capillaire leiding die bij de kachel wordt geleverd. Zorg dat deze leiding onder de auto niet kan door schuren, beschermen.
Zorg voor voldoende aangezogen lucht voor de te verwarmen lucht.
Zorg dat de inlaat en uitlaat van de verbrandings ruimte ONDER de auto uitkomen, zorg dat daarbij de uitlaatgassen niet bij de schuifdeur uitkomen.
Opnieuw lees ik hier weer commentaar over het lawaai dat een dergelijke kachel zou maken. Dit is vaak het commentaar van een standkachel hater.
De kachel hoeft ZEKER niet veel lawaai te maken, gebruik een uitlaatdemper en nog belangrijker een INLAAT demper.
Als je nu een meter of twee van de camper bent verwijderd hoor je de kachel al niet meer.
De ruis binnenin de camper zal net zo veel zijn als dat bij een gas ringverwarming.
Het voordeel van een standkachel op diesel is dat als je weet dat je gaat stoken dat je de brandstof tank van te voren kunt vullen. Aangezien dat deze kachels erg zuinig zijn zul je de tank niet leeg stoken. Daarentegen hebben wij altijd slechte ervaring met stoken op gas, het is altijd op als je het net niet kunt gebruiken. Je zal voor lang stoken heel veel gas mee moeten nemen, minstens een 11kg fles, daarbij is een fles geen fles, en er was wat met de ruimte in een VW Transporter T3!
Gebruik bij de D1LC de vierkante thermostaat en niet de knop, deze thermostaat zal nagenoeg de kachel traploos terug regelen als de ingestelde temperatuur in de camper wordt bereikt. HET LAWAAI (was er dan lawaai) IS DAN OOK WEER MINDER GEWORDEN!
Elektrisch verwarmen op 230Volt zou een optie kunnen zijn, maar hoe doe je dat als er geen 230Volt is? Er zijn zulke mooie stekjes zonder stroom.
Dus dat is geen optie. Er zijn ook plekken waar je niet elektrisch mag stoken vanwege het hoge stroomverbruik. Immers 500Watt is onvoldoende!
We hebben het dan nog niet over de lage 4 - 6 Ampère zekering in de aansluitingen. Daar kun je zeker geen 1000Watt op aansluiten.
Wij willen niet meer anders: ALLEEN maar de standkachel op diesel. Heerlijk warm en aangenaam.
Succes,
Haije Bekkema.
Er zijn een aantal verschillen tussen de D1L en de D1LC, de D1LC is compacter en heeft het stuurkastje in de kachel zelf zitten.
Deze D1LC is volledig computer gestuurd en neemt behoorlijk minder (rust) stroom dat de oudere modellen met het losse stuurkastje.
Dat na drie jaar de accu "versleten" is heeft niets te maken met de stroom die door de kachel wordt getrokken.
Immers de ruststroom nadat de kachel is opgestart is slechts maximaal 2,5Ampere, IMMERS de gloeiplug is uitgeschakeld.
De kachel zal door het nagloeien van de gloeiplug door de brandende kachel gewoon zelf ontbranden.
Als de gloeiplug blijft gloeien nadat de kachel is opgestart zit er een storing in de sturing van de kachel.
Dat de accu defect raakt heeft waarschijnlijk te maken dat deze meerdere malen geheel leeg is (getrokken) tijdens het niet gebruiken van de camper.
TIPS:
Zie eerdere reactie van mij.
De te verwarmen lucht door de D1LC moet uit de camper ruimte worden gehaald.
De aansluiting van de brandstof, zo dicht mogelijk bij de tankaansluiting.
LET OP: VW heeft een heen en retour leiding diesel, hij moet dus in de heen leiding, is vaak de ZWARTE leiding, de retour is blauw.
Gebruik de capillaire leiding die bij de kachel wordt geleverd. Zorg dat deze leiding onder de auto niet kan door schuren, beschermen.
Zorg voor voldoende aangezogen lucht voor de te verwarmen lucht.
Zorg dat de inlaat en uitlaat van de verbrandings ruimte ONDER de auto uitkomen, zorg dat daarbij de uitlaatgassen niet bij de schuifdeur uitkomen.
Opnieuw lees ik hier weer commentaar over het lawaai dat een dergelijke kachel zou maken. Dit is vaak het commentaar van een standkachel hater.
De kachel hoeft ZEKER niet veel lawaai te maken, gebruik een uitlaatdemper en nog belangrijker een INLAAT demper.
Als je nu een meter of twee van de camper bent verwijderd hoor je de kachel al niet meer.
De ruis binnenin de camper zal net zo veel zijn als dat bij een gas ringverwarming.
Het voordeel van een standkachel op diesel is dat als je weet dat je gaat stoken dat je de brandstof tank van te voren kunt vullen. Aangezien dat deze kachels erg zuinig zijn zul je de tank niet leeg stoken. Daarentegen hebben wij altijd slechte ervaring met stoken op gas, het is altijd op als je het net niet kunt gebruiken. Je zal voor lang stoken heel veel gas mee moeten nemen, minstens een 11kg fles, daarbij is een fles geen fles, en er was wat met de ruimte in een VW Transporter T3!
Gebruik bij de D1LC de vierkante thermostaat en niet de knop, deze thermostaat zal nagenoeg de kachel traploos terug regelen als de ingestelde temperatuur in de camper wordt bereikt. HET LAWAAI (was er dan lawaai) IS DAN OOK WEER MINDER GEWORDEN!
Elektrisch verwarmen op 230Volt zou een optie kunnen zijn, maar hoe doe je dat als er geen 230Volt is? Er zijn zulke mooie stekjes zonder stroom.
Dus dat is geen optie. Er zijn ook plekken waar je niet elektrisch mag stoken vanwege het hoge stroomverbruik. Immers 500Watt is onvoldoende!
We hebben het dan nog niet over de lage 4 - 6 Ampère zekering in de aansluitingen. Daar kun je zeker geen 1000Watt op aansluiten.
Wij willen niet meer anders: ALLEEN maar de standkachel op diesel. Heerlijk warm en aangenaam.
Succes,
Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Ja Haije, de standkachel op diesel of benzine is echt prettig als je niet BETER weet maar uit ervaring weet ik dat er toch wel VERSCHIL is tussen de standkachels en de gaskachels.
Alle standkachels welke VW in de T3's ingebouwd heeft maken herrie in vergelijk met een gaskachel en zeker met een gewone gaskachel of zo'n vloergaskachel zoals Bob laatst ingebouwd heeft want die zijn zelfs bijna geluidloos.
Ik ben volgens mij geen "standkachel hater" maar kan toch wel met tegenargumenten komen als deze gebaseerd zijn op praktijkervaringen? Een standkachel is prettig BIJ GEBREK AAN BETER
Je argument van altijd je gas op zegt meer over jou dan over dit probleem wat geen probleem is. Ik gebruik een LPG fles welke ik zo goed als overal gevuld kan krijgen voor weinig geld zelfs met buitenaansluiting. Stoken, koken en koelen kan ruim een maand met 1 volle fles welke inderdaad wel wat volume inneemt maar deze is in mijn bus nog nooit een bezwaar geweest. Met die zelfde fles stook in in de winter mijn hobbyruimte warm dus dubbel economisch. Ook kom ik nooit voor verrassingen te staan en kan ik altijd weer starten omdat er niet teveel brandstof uit de tank gehaald is door een kachel
Een standkachel heeft verder altijd een hoge opstartstroom nodig voor de ontbranding van de brandstof voordat hij goed vergast wat door middel van een gloeibougie werkt en die doet het niet bij een mindere accu. Een gaskachel heeft een piezo ontstekertje die maar weinig nodig heeft om te kunnen starten en de gewone gaskachel heeft zelfs helemaal geen stroom nodig die doet het altijd.
Jij kiest dus voor een standkachel wat prima is maar dat je de alternatieven onderuit haalt op grond van onervarenheid en foute aannames maakt dat ik de schoonste fossiele brandstof verbrandende kachel wat in bescherming wil nemen
Doe mij maar een Truma E.... kachel(tje)
René
Alle standkachels welke VW in de T3's ingebouwd heeft maken herrie in vergelijk met een gaskachel en zeker met een gewone gaskachel of zo'n vloergaskachel zoals Bob laatst ingebouwd heeft want die zijn zelfs bijna geluidloos.
Ik ben volgens mij geen "standkachel hater" maar kan toch wel met tegenargumenten komen als deze gebaseerd zijn op praktijkervaringen? Een standkachel is prettig BIJ GEBREK AAN BETER

Je argument van altijd je gas op zegt meer over jou dan over dit probleem wat geen probleem is. Ik gebruik een LPG fles welke ik zo goed als overal gevuld kan krijgen voor weinig geld zelfs met buitenaansluiting. Stoken, koken en koelen kan ruim een maand met 1 volle fles welke inderdaad wel wat volume inneemt maar deze is in mijn bus nog nooit een bezwaar geweest. Met die zelfde fles stook in in de winter mijn hobbyruimte warm dus dubbel economisch. Ook kom ik nooit voor verrassingen te staan en kan ik altijd weer starten omdat er niet teveel brandstof uit de tank gehaald is door een kachel

Een standkachel heeft verder altijd een hoge opstartstroom nodig voor de ontbranding van de brandstof voordat hij goed vergast wat door middel van een gloeibougie werkt en die doet het niet bij een mindere accu. Een gaskachel heeft een piezo ontstekertje die maar weinig nodig heeft om te kunnen starten en de gewone gaskachel heeft zelfs helemaal geen stroom nodig die doet het altijd.
Jij kiest dus voor een standkachel wat prima is maar dat je de alternatieven onderuit haalt op grond van onervarenheid en foute aannames maakt dat ik de schoonste fossiele brandstof verbrandende kachel wat in bescherming wil nemen

Doe mij maar een Truma E.... kachel(tje)
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed 

- wesley
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
- Locatie: Etten-leur
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Beide bedankt voor jullie reactie en ervaring,
Ik heb een D1lc compact uit economische reden, mocht ik ooit een ander auto of ander bus aanschaffen, bijvoorbeeld een multivan of een personauto dan kan ik mijn standkacheltje met alle gemak mee overbouwen. Bij een gaskachel ligt dit net effe wat anders, omdat je gebonden bent aan een gasbron.
Overigens heb ik nog een petroleum kachel staan mocht ik ooit nog een bustent of dergelijk willen voorverwarmen.
Dus daarom ga ik voor een Dieselkachel. Ieder zijn ding, de een zweert bij gas de ander bij diesel en ieder heeft daar zijn eigen argumenten voor.
Laten we geen "oorlog" gaan voeren over iemand zijn keuzes of argumenten. En respecteer de keuze van een ander, de ene wil luchtgekoeld, de andere watergekoeld, den andere diesel, weer een ander turbodiesel, en sommige Tdi. Etc. etc. Ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar ik denk dat discussies over keuzes oneindig kunnen worden en verder niet veel toevoegen.
Ik zit inmiddels wout zijn topic te vervuilen en zal een nieuwe maken over dit onderwerp.
Ik heb een D1lc compact uit economische reden, mocht ik ooit een ander auto of ander bus aanschaffen, bijvoorbeeld een multivan of een personauto dan kan ik mijn standkacheltje met alle gemak mee overbouwen. Bij een gaskachel ligt dit net effe wat anders, omdat je gebonden bent aan een gasbron.
Overigens heb ik nog een petroleum kachel staan mocht ik ooit nog een bustent of dergelijk willen voorverwarmen.
Dus daarom ga ik voor een Dieselkachel. Ieder zijn ding, de een zweert bij gas de ander bij diesel en ieder heeft daar zijn eigen argumenten voor.
Laten we geen "oorlog" gaan voeren over iemand zijn keuzes of argumenten. En respecteer de keuze van een ander, de ene wil luchtgekoeld, de andere watergekoeld, den andere diesel, weer een ander turbodiesel, en sommige Tdi. Etc. etc. Ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar ik denk dat discussies over keuzes oneindig kunnen worden en verder niet veel toevoegen.
Ik zit inmiddels wout zijn topic te vervuilen en zal een nieuwe maken over dit onderwerp.
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Hallo,
Ik spreek niemand hier op dit forum persoonlijk aan.
De standkachel hater die ik bedoel is algemeen. Ik heb zoveel gezeur over deze standkachels gehad dat ik hiertegen moet reageren.
Ik heb zelfs ooit iemand gesproken die wilde beweren dat binnen een jaar (2007) ALLE standkachels verboden zouden worden ivm de geproduceerde vervuiling. Niets is minder waar, ik heb nog nooit roet of anders op de witte sneeuw gezien.
Na het zoeken op het internet voor dit verbod heb ik niets hierover gevonden en ik heb daarom een fabrikant aangeschreven betreffende zijn bewering. ONJUIST.
Wat ik bedoelde met het gas is op als het net niet uitkomt, 's ochtends vroeg, 's avonds laat, of onderweg als je de fietsen achterop hebt, enz. Dit is erg vervelend. Natuurlijk zoals ik zei; een fles is geen fles dus we hebben altijd voldoende gas aan boord.
Het vullen in een ander land stuit altijd op problemen, dat is voor ons duidelijk.
We gaan zeker geen oorlog voeren, en respecteer een ieders mening en keus.
Succes,
Haije Bekkema.
Ik spreek niemand hier op dit forum persoonlijk aan.
De standkachel hater die ik bedoel is algemeen. Ik heb zoveel gezeur over deze standkachels gehad dat ik hiertegen moet reageren.
Ik heb zelfs ooit iemand gesproken die wilde beweren dat binnen een jaar (2007) ALLE standkachels verboden zouden worden ivm de geproduceerde vervuiling. Niets is minder waar, ik heb nog nooit roet of anders op de witte sneeuw gezien.
Na het zoeken op het internet voor dit verbod heb ik niets hierover gevonden en ik heb daarom een fabrikant aangeschreven betreffende zijn bewering. ONJUIST.
Wat ik bedoelde met het gas is op als het net niet uitkomt, 's ochtends vroeg, 's avonds laat, of onderweg als je de fietsen achterop hebt, enz. Dit is erg vervelend. Natuurlijk zoals ik zei; een fles is geen fles dus we hebben altijd voldoende gas aan boord.
Het vullen in een ander land stuit altijd op problemen, dat is voor ons duidelijk.
We gaan zeker geen oorlog voeren, en respecteer een ieders mening en keus.
Succes,
Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- wesley
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
- Locatie: Etten-leur
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Precies,
Ik heb een nieuw topic gemaakt daar heb ik het bovenstukje van dit topic ingezet, ik probeer zo nog effe wat foto's te plaatsen, zodat het leuk is om te volgen
Ik sta altijd open voor tips/kritiek, zodat ik tot een goede inbouw kom!
Dus als je interesse hebt kan je het volgen!
Ik heb een nieuw topic gemaakt daar heb ik het bovenstukje van dit topic ingezet, ik probeer zo nog effe wat foto's te plaatsen, zodat het leuk is om te volgen

Ik sta altijd open voor tips/kritiek, zodat ik tot een goede inbouw kom!
Dus als je interesse hebt kan je het volgen!
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14949
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Ik begreep er helemaal niets van, heb je nieuwe topic verplaatst.wesley schreef:Precies,
Ik heb een nieuw topic gemaakt daar heb ik het bovenstukje
Zonder inleiding beginnen met allemaal quotes uit een ander topic, is niet handig.
Een lezer die dit niet gevolgt heeft, begrijpt er niets van waar het over gaat.
En het voegt ook niets toe aan datgene wat hier al geschreven is.
Als je toch al iets nieuws had willen beginnen, dan was een eigen topic maken met je vraag de weg.
Je had bv een verwijzing naar dit topic kunnen maken, dan was het helder gebleven.
Niet een oud topic van bijna 4 jaar naar voren halen, en daar je vraag onder plakken.
Theo
- vwt3fan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
- Locatie: Hoogezand
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
ha, interessant topic want mijn standverwarming op diesel doet het sinds de zomer opeens ook niet meer.
Als ik op het dashboard de schakelaar op verwarmen zet, gaat er een rood lampje branden en slaat de ventilator aan.
Normaal moet na tijdje het rode lampje uitgaan en de verwarming starten, maar het rode lampje gaat niet uit en de verwarmig slaat ook niet aan.
ik ga morgen eens kijken welk type ik heb en zien of ik het euvel kan vinden mbv de tips in het topic.
Toevallig zag ik gisteren op een youtube filmpje over de werking en euveloplossing van een startmotor, ook een lijstje met volt en accu-capaciteit.
en die luidt:
12,6 volt en je accu is 100% okay
12,4 volt en je accu is nog maar 75% okay
12,2 volt en je accu is nog maar 50% okay
Mijn startmotor deed het eergisteren niet meer en het filmpie was zeer leerzaam, ik heb 2 van de 4 afgeschreven startmotoren die ik nog had liggen weer aan het lopen gekregen! En vandaag er eentje van ingebouwd.
Als ik op het dashboard de schakelaar op verwarmen zet, gaat er een rood lampje branden en slaat de ventilator aan.
Normaal moet na tijdje het rode lampje uitgaan en de verwarming starten, maar het rode lampje gaat niet uit en de verwarmig slaat ook niet aan.
ik ga morgen eens kijken welk type ik heb en zien of ik het euvel kan vinden mbv de tips in het topic.
Toevallig zag ik gisteren op een youtube filmpje over de werking en euveloplossing van een startmotor, ook een lijstje met volt en accu-capaciteit.
en die luidt:
12,6 volt en je accu is 100% okay
12,4 volt en je accu is nog maar 75% okay
12,2 volt en je accu is nog maar 50% okay
Mijn startmotor deed het eergisteren niet meer en het filmpie was zeer leerzaam, ik heb 2 van de 4 afgeschreven startmotoren die ik nog had liggen weer aan het lopen gekregen! En vandaag er eentje van ingebouwd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Uit respect voor de medeeigenaren en deelnemers aan dit forum heb ik bewust dit topic uit het archief opgeduikeld om zo veel mogelijk informatie bij elkaar te houden.
het topic standkachels is en blijft lastig en de kennis wordt minder en minder merk ik.
reden.
al jaren ben ik in bezit van mijn bus (en al jaren lid van dit forum) en heb een aantal pogingen laten doen om de standkachel, die in mijn bezit en bezit van vorige eigenaar (ook ex lid hier) nooit gewerkt. na diverse pogingen bij bedrijven nogmaals zelf aan de bak gegaan. nu met "expert" Oskar (google maar "eberspacher oskar" en dan komt hij op ons buurforum weetjewel naar boven) hebben we stuk voor stuk de speurtocht gedaan.
het bijzondere was dat de thermostaatknop bij stand 1 tot en met 4 de aan stand was en na 4 uit sloeg... dat leek me al nooit logisch maar goed.. en doorrrr
Na 5 uur rommelen en proberen hebben we wel uiteindelijk een groot succes. hij brandt weer!
- alle kabels nagelopen en nagemeten
- pomp los gehad, getest, lopend gemaakt en weer gemonteerd
- gloeibougie eruit, schoongemaakt, getest (buiten brandkamer) en weer terug geplaatst.
maar. er is een maar. (wanneer niet
)
De kabels van de thermostaat knop leken origineel gemonteerd maar niet volgens de handboeken die we beschikbaar hadden. dus tenslotte de thermostaat losgehaald, kabels gedemonteerd, alles nagelopen en weer conform hadnboek gemonteerd.
dus alles bij elkaar was we de oplossing. de kachel brand... en hoe!
hij bleef stoken en stoken..
maar als ik de thermostaatknop nu verdraai en het bimetaal zen werk hoorde doen en de klik van aan/uit hoorde.. alleen maakte dat voor het branden van de kachel niet uit.. hij bleef door stoken.
Oproep!
mijn vragen voor nu... aan de enkele actieve leden
1) is er iemand met een werkende B2L standkachel in een t3 bus met een thermostaat zoals afgebeeld die een foto wil maken van de kabels die aangesloten zijn? (dus even kapje eraf schroeven). dan kan ik kijken of daar iets mis zit.
2) is er iemand met een (reserve) B2L standkachel thermostaat zoals afgebeeld die deze wil uitlenen of verkopen?
dank en groet!
Ralph
het topic standkachels is en blijft lastig en de kennis wordt minder en minder merk ik.
reden.
al jaren ben ik in bezit van mijn bus (en al jaren lid van dit forum) en heb een aantal pogingen laten doen om de standkachel, die in mijn bezit en bezit van vorige eigenaar (ook ex lid hier) nooit gewerkt. na diverse pogingen bij bedrijven nogmaals zelf aan de bak gegaan. nu met "expert" Oskar (google maar "eberspacher oskar" en dan komt hij op ons buurforum weetjewel naar boven) hebben we stuk voor stuk de speurtocht gedaan.
het bijzondere was dat de thermostaatknop bij stand 1 tot en met 4 de aan stand was en na 4 uit sloeg... dat leek me al nooit logisch maar goed.. en doorrrr
Na 5 uur rommelen en proberen hebben we wel uiteindelijk een groot succes. hij brandt weer!
- alle kabels nagelopen en nagemeten
- pomp los gehad, getest, lopend gemaakt en weer gemonteerd
- gloeibougie eruit, schoongemaakt, getest (buiten brandkamer) en weer terug geplaatst.
maar. er is een maar. (wanneer niet

De kabels van de thermostaat knop leken origineel gemonteerd maar niet volgens de handboeken die we beschikbaar hadden. dus tenslotte de thermostaat losgehaald, kabels gedemonteerd, alles nagelopen en weer conform hadnboek gemonteerd.
dus alles bij elkaar was we de oplossing. de kachel brand... en hoe!

maar als ik de thermostaatknop nu verdraai en het bimetaal zen werk hoorde doen en de klik van aan/uit hoorde.. alleen maakte dat voor het branden van de kachel niet uit.. hij bleef door stoken.
Oproep!
mijn vragen voor nu... aan de enkele actieve leden

1) is er iemand met een werkende B2L standkachel in een t3 bus met een thermostaat zoals afgebeeld die een foto wil maken van de kabels die aangesloten zijn? (dus even kapje eraf schroeven). dan kan ik kijken of daar iets mis zit.
2) is er iemand met een (reserve) B2L standkachel thermostaat zoals afgebeeld die deze wil uitlenen of verkopen?
dank en groet!
Ralph
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Hoi Ralfh,
1. Ik heb hier n losse thermostaat van een volgens mij afkomstig van een dieselkachel. Dat zou ik kunnen zien aan de aanstuurunit. Maar ik kan mij niet voorstellen dat die thermostaten (erg)zouden verschillen.... Ieg bijgevoegd een foto.
2. Hij draait stroef. Weet niet of hij werkt. Is bedoeld als reserve voor mij.
3. Ik ben altijd voorstander van een nieuw topic. Dat is makkelijker om te reageren. Maar ook om terug te zoeken. De zoekfunctie zoekt naar woorden en woordcombinaties. En als je een overvloed aan hits hebt dan kijk ik naar de titel. Een kort en bondig topic met een goede titel, een helder begin, een helder einde en een on-topic middenstuk zijn gewoon de lekkerste om je info uit te halen.
groetjes Rolf
1. Ik heb hier n losse thermostaat van een volgens mij afkomstig van een dieselkachel. Dat zou ik kunnen zien aan de aanstuurunit. Maar ik kan mij niet voorstellen dat die thermostaten (erg)zouden verschillen.... Ieg bijgevoegd een foto.
2. Hij draait stroef. Weet niet of hij werkt. Is bedoeld als reserve voor mij.
3. Ik ben altijd voorstander van een nieuw topic. Dat is makkelijker om te reageren. Maar ook om terug te zoeken. De zoekfunctie zoekt naar woorden en woordcombinaties. En als je een overvloed aan hits hebt dan kijk ik naar de titel. Een kort en bondig topic met een goede titel, een helder begin, een helder einde en een on-topic middenstuk zijn gewoon de lekkerste om je info uit te halen.
groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html
Hier diverse pdfs
Deze unit nr = 201634801100
Volgens 1 van de pfds is deze thermostaat veel voorkomend voor meerdere types Benzine en dieselkachels. Misschien ligt daar ook wel een probleem. De Ene b2l is de andere niet. ...
groetjes Rolf
Hier diverse pdfs
Deze unit nr = 201634801100
Volgens 1 van de pfds is deze thermostaat veel voorkomend voor meerdere types Benzine en dieselkachels. Misschien ligt daar ook wel een probleem. De Ene b2l is de andere niet. ...
groetjes Rolf
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan
Ha Rolf
Bedankt.
Mijn unit heeft exact hetzelfde nummer. De kabels die erop zitten voeren(voerden) dus naar een diesel kachel? Ok...
Wel.interessant. ik woon in de regio van Dordrecht. Waar woon jij? Als.het kan/lukt zou je unit lenen als test of het aan de mijne ligt wel heel erg super zijn.
Oeh. Den Haag zie ik nu. Dat bied mogelijkheden
De vele PDFs had ik al door geakkerd. Inderdaad veel variaties op zowel.diesel als benzine.
Bedankt.
Mijn unit heeft exact hetzelfde nummer. De kabels die erop zitten voeren(voerden) dus naar een diesel kachel? Ok...
Wel.interessant. ik woon in de regio van Dordrecht. Waar woon jij? Als.het kan/lukt zou je unit lenen als test of het aan de mijne ligt wel heel erg super zijn.
Oeh. Den Haag zie ik nu. Dat bied mogelijkheden

De vele PDFs had ik al door geakkerd. Inderdaad veel variaties op zowel.diesel als benzine.
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)