Eberspächer standkachel wil niet aanslaan

Inrichting, bekleding, etc.
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden

Re: Eberspächer standkachel wil niet aanslaan

Ongelezen bericht door a_j »

Je kan de kachel ook zonder de thermostaat uitproberen. In de storings handleiding staat een schema hoe je dat kan doen. Hiermee kun je dan kijken of de rest ok werkt.

Heb ook nog even mijn eigen kachel gecheckt, geen b2l maar een d2l, maar schema is bijna gelijk.
IMG_20230905_192401~2.jpg
Je kan de thermostaat zelf ook nog afstellen met dat tandwiel onder de draaiknop. ( mijn advies, niet teveel mee spelen, dan krijg je de kachel op een gegeven moment alleen nog maar aan bij minimaal 25 graden [[head]])

Heb je ook een foto hoe jij de thermostaat nu hebt aangesloten? Dan wil ik nog wel even in de schemas controleren of dat goed zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Hoi Ralph,
Lenen geen probleem. Alleen ff logistiek wat doen. Probleem is dat deze unit behoorlijk is vervuild. W8eltje gaat nauwelijks rond. Maar stuur maar een pb als je wat bedenkt.

Ik denk ver dat je jou probleem ook zou moeten kunnen opmeten als je een beetje weet waar de draadjes vooor dienen. De thermostaatfunctie is volgens mij vrij eenvoudig. Klikklakknop heeft 3 standen. Uit, koude lucht, kachel aan. Bij kachel aan wisselt de Thermostaat tussen twee standen. Kachel aan en sluimerstand. Sluimeren is bij mij, wel luchtcirculatie, geen ontbranding. Het signaal om dat voor elkaar te krijgen lijkt mij vrij eenvoudig. Er wordt contact gelegd of contact verbroken. Ik denk dat je met de draden naar de stuurunit je dat prima kan simuleren. Want het kan ook aan de stuurunit liggen natuurlijk...

groerjes Rolf
a_j

Ongelezen bericht door a_j »

Met dit schema kun je makkelijk je thermostaat uitsluiten. De thermostaat aan is de aansluiting tussen 5 en 7. Thermostaat uit is tussen 5 en 6. Met deze aansluitingen kun je dus makkelijk je thermostaat simuleren. Let op dat deze nummering niet dezelfde is als op je thermostaat. Dit is de nummering van de stekker verderop in de kabelboom.

Screenshot_2023-09-06-11-56-24-76_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
insomnia
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door insomnia »

Even een update wnt weer even tijd.

dank voor de reacties tot zo ver.

Er is helaas wel echt een verschil tussen de D2L en de B2L. Mijn thermostaat zat oorspronkelijk aangesloten zoals bij A.J. maar dat was dus onjuist voor mijn bus. ik denk dat een van de vorige eigenaren daar dus ook gestrand is.

In de vorige sessie heb ik na metingen en alle aansluitingen van de stekkers te volgen en te meten geconcludeerd dat geel signaaldraad naar de kachel is. en dat aansluiting 4 dus geen signaal geeft. signaal 5 geeft dat signaal wel
20230910_120945.jpg
met de huidige aansluiting: zoals in de afbeelding start de kachel dus wel op. de ventilator slaat aan, de pomp gaat tikken en stuurt benzine naar de kachel. zodra hij de metingen door de aansturing goed vind (de regelkast) gaat hij door naar de volgende stap, de gaat verwarmen.

Mijn volgende stap is 2 en 4 (de lege aansluitingen verbinden. Kijken of daarme dethermostaat we functioneert. ik weet iig dat de ventilatorstand dan wel weer werkt.

ik hou jullie op de hoogte.

Rolf, mocht dit niet lukken, dan kom ik bij je in de lucht om test te doen met jouw thermostaat.

groet en zonnige zondag toegewenst

Ralph
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door LPGo »

Ik zou eens beginnen om alle eindjes te vertinnen (voorzien van soldeer) of van een huls en dan pas aansluiten. Ik vind dit maar akelig uitzien waarbij de losse draadjes bijna de volgende draad raken (aansluiting 7 en 8 )
Dit vraagt alleen maar om problemen...
Groetjes Geo.
motnamol

Ongelezen bericht door motnamol »

Chineese diesel standkachel 165 euro bij Vevor simpel en prima .al 5 jaar in gebruik zonder problemen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie