AAZ opbouw... + plaatsing in de bus!!

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Arne

AAZ opbouw... + plaatsing in de bus!!

Ongelezen bericht door Arne »

Hallo,

Zoals jullie al konden lezen ga ik dus een AAZ motor in mijn T3'tje steken. Nu steekt er al een JX in maar ik had toch nog enkele vragen.

kan ik de 1.9 turbo op de collector van de jx monteren? (ik vermoed van wel?) of is het intressanter de 1.6 turbo te gebruiken?

kan ik mijn 1.6 pomp op de 1.9 zetten of kan ik het deksel van de 1.6 op de 1.9 pomp zetten, voor de betere lda dan?

Ik was ook van plan om er een oliekoeler bij te plaatsen van een golf 1 GTI omdat ik deze toch heb liggen en het zeker nooit geen kwaad kan een beetje extra koeling.
Ik zou ook willen proberen om er ergens een intercooler bij onder te bouwen in samenwerking met een Spal schroef die ik kan in en uit schakelen naargelang de belasting of de vlotte rijstijl... :oops:

Ik heb al een hele tijd de zoeken knop uitgeprobeerd maar niet echt concrete antwoorden gevonden op mijn vragen...

Ik had ook al enkele foto's genomen van de werken van deze avond maar mijn kiekjesmaker is nu juist plat... ze volgen nog wel!

alvast bedankt
mvg
arne
Laatst gewijzigd door Arne op 13 apr 2008 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Arne schreef:Ik zou ook willen proberen om er ergens een intercooler bij onder te bouwen in samenwerking met een Spal schroef die ik kan in en uit schakelen naargelang de belasting of de vlotte rijstijl... :oops:
Die van een smart wordt veel gebruikt. Waarom wil je hem kunnen uitschakelen? bij een rustig rijgedrag is dit toch extra koeling?
Arne schreef: kan ik de 1.9 turbo op de collector van de jx monteren? (ik vermoed van wel?) of is het intressanter de 1.6 turbo te gebruiken?
De 1.9 turbo kan , maar neemt meer plaats in, zal een groter turbogat vertonen en minder koppel leveren als die van een 1.6. De 1.6 turbo kan de 1.9 prima bijhouden
Arne schreef: kan ik mijn 1.6 pomp op de 1.9 zetten of kan ik het deksel van de 1.6 op de 1.9 pomp zetten, voor de betere lda dan?
Je kunt de 1.6 pomp op de 1.9 zetten. Deksel overbouwen kan ws ook, want de VE pompen vertonen in princiepe niet veel verschillen. Als je een bus hebt past de 1.9 pomp niet onder het motordeksel, bij een EnKa pf DoKa wel. In zo'n geval zou ik de 1.9 pomp laten zitten. Waarom is een LDA van een 1.6 eigenlijk beter?
Arne schreef: Ik was ook van plan om er een oliekoeler bij te plaatsen van een golf 1 GTI omdat ik deze toch heb liggen en het zeker nooit geen kwaad kan een beetje extra koeling.
Hoe meer koeling hoe beter, dus ook hier, groter is beter, zeker als je een pittige rijstijl hebt. Denk je ook aan de radiator?
Arne schreef:Ik heb al een hele tijd de zoeken knop uitgeprobeerd maar niet echt concrete antwoorden gevonden op mijn vragen...
Beter vragen leren stellen dus :mrgreen:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=6277
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4063
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3576
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3872
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3397
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=5034
Arne schreef:Ik had ook al enkele foto's genomen van de werken van deze avond maar mijn kiekjesmaker is nu juist plat... ze volgen nog wel!
Zo snel mogelijk opladen we wachten [[toast]] :mrgreen:
Maarten_VW

Ongelezen bericht door Maarten_VW »

De 1.9 turbo kan , maar neemt meer plaats in, zal een groter turbogat vertonen en minder koppel leveren als die van een 1.6. De 1.6 turbo kan de 1.9 prima bijhouden
De 1.9 turboś zij identiek aan de 1.6TD bus turbos. de KKK K14 en Garrett T2.

Op de 1.6TD uit een golf kan een KKK K24 of Garrett T3 ziten, die zijn een stuk groter en hebben een iets groter turbo gat, maar als ze eenmaal blazen [[pang]]
Midas

Ongelezen bericht door Midas »

(even tussendoor, wat is nu precies een AAZ motor, waar staat de afkorting voor? Tsal vast niet de meest intelligente vraag zijn maar ja.....)
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Contacteer:

Ongelezen bericht door VFRikus »

Gewoon niks anders dan een motorcode. Zoals ooit door een VW pief bedacht is voor het ontwerp.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Arne

de turbo die er bij mijn aaz opstaat is een KKK K14.
Wat er op de JX staat heb ik nog niet kunnen bekijken.
Alvast bedankt al voor de info's...

En ik zal idd de zoekfunctie nog beter moeten leren gebruiken.

mvg
Arne
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door Arnaud »

Arne,

Als het goed is zit er op je JX ook een KKK K14, dus heb je er 2! Eentje als reserve, kan geen kwaad. Deze zal het prima doen op je AAZ. Heb ik er ook opzitten.

AAZ is de code van de 1900 turbo diesel motorblok in de Golf/Vento td van begin jaren 90 - ze zaten ook in de Audi 80 en Seat Toledo. Misschien wel in andere VAG wagens? Het is de voorloper van de eerste TDI motor, de 1Z.

groeten
Arnaud.
Arne

Alvast bedankt al voor de reacties, nu zullen jullie een weekje niets van me horen... Lekker gaan snowboarden!

mvg
Arne
Arne

Deze avond nog eens langs geweest bij het revisiebedrijf om de cilinderkop te slijpen en testen. Er komen nieuwe kleppen en nieuwe klepstoters in.
Vrijdag zal deze klaar zijn dus dan kan ik volgende week de motor terug samen steken!

Groetjes
Arne

Hallo,

Gisteren de cilinderkop weesten afhalen. 8 nieuwe klepstoters, 7 nieuwe kleppen en gevlakt.
De dikste cilinderkoppakking meegekregen, en een set dichtingen voor de cilinderkop, deze week het geheel terug samen proberen te steken om dan hopelijk komende zaterdag de motor in te bouwen (beginnen althans...)

Nieuwe krukasbout en polie zitten er ook al op, krukas een klein beetje gevlakt, was niet echt nodig maar toch gedaan (was een heel klein braampje aan)

Ik probeer nog wel eens foto's te nemen, vergeet het altijd als ik bezig ben met sleutelen.

Mvg
Arne
Arne

enkele foto's...

Afbeelding

Uitbouw van de AAZ uit de golf III

Afbeelding

Motor met de cilinderkop gedemonteerd

Afbeelding

Nieuwe krukasbout en polie.

Afbeelding

De cilinderkop nog ingepakt, pas afgehaald bij het revisiebedrijf.

Afbeelding

Nieuwe dichtingen, cilinderkoppakking en bouten

Afbeelding

Gevlakt en 7 nieuwe kleppen erin...

Nu het geheel terug samenvoegen en in de bus steken!

mvg
Arne
Arne

Vandaag de kop terug op het blok gelegd. Ziet er nu toch al terug wat meer motor uit...
Morgen normaal m'n oude JX uit mijn busje halen om dan de collectoren een beetje op te kuisen en te verzetten op de 1.9.
Ook nog enkele dichtingen en prulletjes bestellen morgen, dan kunnen we er terug volledig tegenaan!

mvg
Arne
Arne

Nog enkele foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Motor uitgebouwd [[toast]]

Afbeelding

Afbeelding

De 1.6 pomp op de AAZ en de leidingen al bijgeplooid om te laten passen op de +- 2cm hogere blok...
Ook de verrijking van de pomp een beetje moeten aanpassen, moest hoger worden geplaatst of de waterdarm kan niet meer op de flens op de cilinderkop...
Evenals de olietoevoerleiding van de turbo nbeetje moeten bijplooien, ook de retourleiding naar het T3 TD carter is lichtjes verplooid. Ook heb ik een stopje gedraaid om in het gat in de blok te steken waar de originele retour zit van het AAZ blok. De oliepeilstok houder is ook al aangepast aan het blok. Bij de 1.9 is de boring van de peilstok iets groter dus ook een vervalletje voor gedraaid... [[thumbup]]
Waterflensjes van de 1.6 op de 1.9 gezet, dit is voor de voelers die gebruikt worden.
Thermostaat en bochtje op de waterpomp van de JX op de AAZ gezet.

Afbeelding

Wat nog overblijft van het oude blok...

Nu ben ik bezig met de inlaatcollector bij te werken, de inlaatkanalen vergroten want die op de cilinderkop zijn groter... Dremelwerkje dus!!! [[thumbup]]

Hopelijk kan ik hem dit weekend terug inbouwen of toch zeker begin volgende week. Ik ben heel benieuwd naar de prestatie.

Mvg
Arne
René
Gewaardeerd schrijver

Ongelezen bericht door René »

Arne schreef:Nog enkele foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Motor uitgebouwd [[toast]]

Afbeelding

Afbeelding

De 1.6 pomp op de AAZ en de leidingen al bijgeplooid om te laten passen op de +- 2cm hogere blok...
Ook de verrijking van de pomp een beetje moeten aanpassen, moest hoger worden geplaatst of de waterdarm kan niet meer op de flens op de cilinderkop...
Evenals de olietoevoerleiding van de turbo nbeetje moeten bijplooien, ook de retourleiding naar de carter is lichtjes verplooid. Ook heb ik een stopje gedraaid om in het gat in de blok te steken waar de originele retour zit van het AAZ blok.

Afbeelding

Wat nog overblijft van het oude blok...

Nu ben ik bezig met de inlaatcollector bij te werken, de inlaatkanalen vergroten want die op de cilinderkop zijn groter... Dremelwerkje dus!!! [[thumbup]]

Ook nog enkele dichtingen besteld om het blok dan verder te kunnen afmonteren. Hopelijk kan ik hem dit weekend terug inbouwen of toch zeker begin volgende week. Ik ben heel benieuwd naar de prestatie.

Mvg
Arne
Hallo Arne,

Heb je enig idee waarom ik geen foto's zie bij jou berichten? nu ik op het quoteknopje druk zie ik wel de links maar ook daarmee kan ik geen foto's oproepen ook niet als ik een nieuwe browser open hiervoor???

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Arne

ja, het kan mss zijn omdat ik de post nog even aan het aanpassen was...
Khoop dat het nu dus wel lukt. :???:

Mvg
Arne
Arne

De motor hangt in de bus!! 8)

Cardanassen hangen er al terug aan, waterdarmen en "elektriciteit" morgen nog te doen.
Ook moet nog mijn pomp op tijd zetten maar ik vraag me af op hoeveel die nu moet staan, ik werk met de 1600 TD pomp op de 1900 TD. Mag deze ook gewoon op 90 staan?
Ik vroeg me ook nog af als de pomp nu wel genoeg opbrengst geeft of als er nog iets moet bijgesteld worden...

Ook ben ik nog steeds op zoek naar een bodemplaat voor onder de motor.

[[toast]]
Mvg
Arne
Plaats reactie