De rooie is weer wakker geworden

Deel je werk met het forum,
timeaa
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: De rooie is weer wakker geworden

Ongelezen bericht door timeaa »

Bij een moderne auto is dat gekoppeld aan de airbags. Gaan die af dan stopt de pomp maar onze oude bussen hebben geen airbags dus lijkt me broodje aap verhaal dat van die krik want dan zouden je airbags ook af gaan
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: De rooie is weer wakker geworden

Ongelezen bericht door Kire »

wouth schreef: 13 apr 2024 13:49 De synchromeshringen zijn toch van brons gemaakt?
Waarom zou je een olie gebruiken waarvan je weet dat het brons aantast?
Klopt, maar in (zeer) geringe mate wordt brons aangetast en voor het differentieel heb ik liever een GL-5 kwaliteit olie. Maar GL-5 en brons gaan niet samen (vanwege de EP toevoegingen = anti-las dopes). Ook de moderne GL-5 olieën, zonder zwavelverbindingen (= anti-las dopes), die daardoor brons niet zouden aantasten, zijn minder geschikt omdat ze 'te glad' zijn. Dan moeten de synchromesch ringen te hard werken om de tandwielen op gelijke snelheid te krijgen.

Die Castrol olie is speciaal ontwikkelt voor deze toepassing en tegen de tijd dat de synchromesch ringen versleten of "opgelost" :wink: zijn dan kan ik altijd weer nieuwe monteren mits ze dan nog te koop zijn.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: De rooie is weer wakker geworden

Ongelezen bericht door Kire »

timeaa schreef: 13 apr 2024 17:01 Bij een moderne auto is dat gekoppeld aan de airbags. Gaan die af dan stopt de pomp maar onze oude bussen hebben geen airbags dus lijkt me broodje aap verhaal dat van die krik want dan zouden je airbags ook af gaan
Och, een Land Rover Defender heeft ook geen airbags en wel zo'n botsschakelaar (is bij 'nieuwere' auto's verplicht). En het kan gebeuren dat als je door een knipgat rijdt de auto stil valt, dan is die botsschakelaar wat te gevoelig 'afgesteld' (niet dat je daar iets aan kunt doen, anders dan een andere monteren).

Groet,

Erik.
Plaats reactie