Hallo iedereen
heb m'n busje (met een klein beetje tegenzin) woensdag toch maar naar de garage gestuurd,
![Surprised [[bye]]](./images/smilies/bye.gif)
, had het liever zelf gedaan maar ik moet zoals altijd werken en had de bus vandaag (vrijdag) weer nodig voor mn werk. En zonder ventilator de A27 uitrijden durf ik niet echt aan ivm file.
Bus is nu terug van de garage met een andere ventilator, iets meer vermogen, afkomstig van een volvo. Niet omdat ik geen andere kon vinden, maar deze had de garage nog liggen en hadden ze al eerder met succes op een T3 gezet, past precies naar het schijnt. Bij VW duurt het 2 dagen voordat ze weten of hij ergens op voorraad is...

Oude van een volvo was nu een snellere oplossing. Als het tegenvalt (wat ik niet verwacht) kan ik altijd nog een originele nieuwe er terug inzetten.
Trouwens (voordat ik er vragen over krijg) lijkt mij dat de bedrading van de koelventilator (1 fase, van een df) in mijn geval toch meer dan voldoende dik moet zijn om een grotere ventilator aan te sturen. Feitjes: vermogen oude ventilator: 200W, zekering volgens boekje 30 Amp. 30x12=360W.
Ik moet het typeplaatje van de volvo ventilator nog even nakijken, maar de zekering is er niet uitgesprongen, dus iig minder dan 360W.
Bij het loshalen van de radiateur was er een kleine koelvloeistof lekkage aan het licht gekomen, dus de radiateur is ook vervangen (JIPPIE!) Ik had sinds de vakantie al een goed vertrouwen in het koelsysteem, bleef goed op temp., maar wilde de radiateur toch graag nog eens vervangen. Dat het nu perse moest, komt dus eigenlijk wel gunstig uit.
Is wel normaal VW, lag wel direct op voorraad, snap dat van het ventilator verhaal niet echt, maar goed.
Verder moest de bus ook een beurtje hebben, dus da's ook mooi gelijk weer gedaan. Ik kan weer lekker bollen![[thumbup]]
Zodra ik file heb gehad zal ik de (gevoelsmatige) verrichtingen van het koelsysteem delen.
@alle tipgevers, sorry dat ik de tips niet direct gebruikt heb, kwam qua werk erg onhandig uit om nu zelf te sleutelen
@Leo, bedankt voor de uitleg, mede door jou continue aanhalen van tijdige radiatorvervangverhalen (3x woordwaarde) waardoor de levensduur van het motorblok verlengt zou worden, was ik overtuigd dat een nieuwe radiator (ondanks mijn vertrouwen in de oude) geen kwaad zou kunnen en dat het zeker in schril contrast staat met het bedrag wat ik uitgegeven heb aan mijn nieuwe motor!
Ik heb de garagerekening nog niet gehad, maar kan ik voor voldoen daarvan ook bij jou terecht?

Volgens schatting kwam het rond de 400euro, enkel de radiator vervangen, ontluchten, nieuwe vloeistof, arbeid etc. Valt me wel mee iig.
Ik ben wel erg benieuwd hoe de koeling zich in de file gaat houden, van de oude radiator weet ik dat hij na een min of 5 te warm werd en de ventilator aanschakelde.
een vrolijke koele groet,
Geo