koelventilator maakt het geluid van een veerboot!!

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

koelventilator maakt het geluid van een veerboot!!

Ongelezen bericht door arno »

Hallo allemaal
We zijn terug van vakantie en de bus is nu zo ongeveer weer inorde (andere versnellingsbak geplaatst,nieuwe lichtschakelaar geplaatst , nieuw kontaktslot geplaatst en een andere dynamo er onder gezet).
Dat laatste had ik vanmorgen nog geplaatst(wie zij dat je niets hoeft te doen aan een oude vw bus?) (oja dat was ik) :mrgreen:

Maar nu nog even de koelventilator die maakt nog veel lawaai (lees lagers) We stonden te wachten bij de veerboot die ons terug bracht van zweden naar denemarken en toen klonk er een hels kabaal,maar ik zie tegen mijn vrouw dat is die veerboot die weg vaart. Maar 5min. later was er geen veerboot maar wel veel lawaai :shock: (het was de koelventilator)
Ik heb er nog niet na gekeken maar al wel even gevoeld en er zit wel veel speling op.Dus nu moet ik lagertjes gaan kopen ,misschien hier iemand die dat al een keer gedaan heeft (scheelt mij weer dat ik het wiel niet hoef uit te vinden :mrgreen: )

hier nog even een foto (dit is in het dure noorwegen maar wel mooi)

Afbeelding

en hier staan we stil met de bus (contaktslot en lichtschakelaar doorgebrand) en ben ik met draadjes bezig om de boel weer aan de gang te krijgen.
Afbeelding
er zijn vervelende pleken om de bus kapot te hebben :mrgreen: [[thumbup]]

toen we terug reden in duitsland kregen we nog een klapband (nee daar heb ik geen foto's van :oops: )

gegroet arno
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
DeWitteVeder
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door DeWitteVeder »

Hoi Arno,

ik kan je niet helpen, want het is voor mij ook een bekend geluidje sinds de vakantie.... :oops:
Ik was net van plan te gaan zoeken op forum eigenlijk!

gr.
geo

(BTW: mijn bus is ook groen en ex defensie, zou het daaraan liggen?? ) :D
-----------------------------------------------------------
Opnieuw een groene! 1700 diesel.
EX bus: Gesloten bestel DC, 1.9 DG op LPG
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Mijn ventilator slaat zelden aan, en als hij het doet, wat een herrie maakt dat ding.
Nooit geweten dat luchtverplaatsen, zo veel lawaai kan maken.
En ik kan niet beoordelen of er dan lagers stuk zouden zijn.
Daarvoor maakt het teveel lawaai.
Echt een BROOOOOEEEEM geluid.

Groeten,
Theo
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Zo een? AfbeeldingKlik €69,50
DeWitteVeder

Hoi Theo (en de rest)

mijn ventilator is tijdens de zomervakantie 5x aangeslagen op 6000km, nou was het niet echt zomer natuurlijk... Maar toch, heb liever dat íe een iets normaler geluid maakt als nu, wordt namelijk steeds luidruchtiger!
En voor die 7 tientjes ga ik iig niet lopen pielen met lagers vervangen etc. Mooi klusje om zelf te doen lijkt me (zou de eerste echte sleutel klus zijn voor de bus van mezelf)

gr.
Geo
René
Gewaardeerd schrijver

Ongelezen bericht door René »

DeWitteVeder schreef:Hoi Theo (en de rest)

mijn ventilator is tijdens de zomervakantie 5x aangeslagen op 6000km, nou was het niet echt zomer natuurlijk... Maar toch, heb liever dat íe een iets normaler geluid maakt als nu, wordt namelijk steeds luidruchtiger!
En voor die 7 tientjes ga ik iig niet lopen pielen met lagers vervangen etc. Mooi klusje om zelf te doen lijkt me (zou de eerste echte sleutel klus zijn voor de bus van mezelf)

gr.
Geo
Ha Geo,

Als dit je eerste sleutelklusje is trek er dan ruim de tijd voor uit [[thumbup]]

Besef ook dat er een 4 of 5 tal verschillende ventilatortypes gebruikt is in de diverse bussen. Je kunt de grootste 500W fan van een TD nooit kwijt onder een benzine of ongeblazen dieselbus vanwege een anders gevormde koeltunnel. De kleinste fan heeft volgens mij een vermogen van 300W en dan kun je iedere keer stapjes in vermogen omhoog.
Let op!!! de zwaarste motor doet de dunnere kabels van de lichtste fan smelten, er gaan heftige vermogens door deze motoren.

Het plaatje van de fan welke Ad laat zien maakt duidelijk dat dit een aangepaste versie is, dit type blad met 7 vinnen noemde VW destijds de fan voor "warme landen" en heeft dus een hoger rendement dan de standaard gemonteerde 3 vinnen.
Op zich is dit geen verkeerde fan als de motor het nodige vermogen heeft voor jou motor, bij VW koste hij toch 2 of 3 maal zo veel.
Deze fan heb ik er origineel van VW onder zitten en doet prima zijn werk maar ook deze maakt veel herrie.

Iedere fan in een bus maakt veel herrie zeker als hij in stand 2 gaat lopen, dat moet een oorverdovend kabaal zijn als zo'n uit zijn lager loopt :???:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
DeWitteVeder

hoi Rene,

ik zal eerst maar gaan kijken welke ventilator er nu op zit, deze voldoet voor mij prima.
Ik twijfel nog of het een lager of de bevestiging is, klinkt niet echt als een los/versleten lager, maar meer als een versleten ophangrubber oid. Moet nog even zoeken hoe het geheel bevestigd is en hoort te zijn.

Nu ik er over nadenk loopt de ventilator gevoelsmatig ongeveer 1 min., bij 26 gr. in de zon en de file... Heb me om het vermogen van de ventilator niet echt zorgen gemaakt.

En mocht ik niet genoeg vrije tijd kunnen maken om de klus zelf te doen laat ik het ook wel weer door de garage doen, is met het motorblok erg goed bevallen! (kan ik tenmiste gewoon doorwerken en de centen terug verdienen) Maar zelf klussen aan de bus wil ik eigenlijk ook wel, dit lijkt me een mooi klusje.

gr.
Geo
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag T3'ers

De schoepen van een ventilator KUNNEN ook de ommanteling raken door een

vervorming.Dan krijg je een slepend geluid.

Daarvoor dient enkel het reservewiel te worden verwijderd en eens de

schoepen met de hand ronddraaien en kijken-luisteren of er iets raakt.

De ommanteling is maar flauw uitgevoerd....

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
DeWitteVeder

hoi

Punt 1: er zit zeker een cm axiale speling op de as van de motor... Wellicht raken hierdoor de vinnen de ommanteling?
Punt 2: de bevestiging van de vinnen op de motor is verrot, schroefje aan de voorkant draait door.
Punt 3: ik moet hier op het forum zoeken naar hoe de ventilator te verwijderen! WPH meld dat het mogelijk is zonder de radiateur te verwijderen, maar meld vervolgens niet hoe...

gr.
Geo
rick
Bus guru

Ongelezen bericht door rick »

DeWitteVeder schreef:hoi

Punt 1: er zit zeker een cm axiale speling op de as van de motor... Wellicht raken hierdoor de vinnen de ommanteling?
Punt 2: de bevestiging van de vinnen op de motor is verrot, schroefje aan de voorkant draait door.
Punt 3: ik moet hier op het forum zoeken naar hoe de ventilator te verwijderen! WPH meld dat het mogelijk is zonder de radiateur te verwijderen, maar meld vervolgens niet hoe...

gr.
Geo

Kijk even in het handboek daar staat stapsgewijs uitgewerkt hoe je de radiator kunt verwijderen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
DeWitteVeder

Hallo Rick

dat had ik wel gevonden, er staat alleen bij dat het ook mogelijk is om de ventilator te verwijderen ZONDER de radiateur te verwijderen. Staat alleen niet bij hoe, of mijn Duits is niet goed genoeg... Nu heb ik op het forum wel 2 berichten gevonden die er melding over maken (oude berichten) alleen wordt er ook niet vermeld hoe het uiteindelijk gedaan is.

Ik zoek nog even verder!

Trouwens, als ik de radiateur verwijder moet ik dan ook weer ontluchten (heb ik niet zo'n zin in, is pas gebeurt in de garage en het systeem is verder geweldig momenteel!!! Ik zou dat graag zo willen houden..)

gr.
Geo
rick
Bus guru

Hallo Geo,

Ik heb het nagelezen maar er wordt inderdaad NIET beschreven hoe je zonder de radiateur te demonteren de ventilator kan verwijderen.

Maar je kunt misschien ruimte maken door de radiateur aangesloten los te maken.
Of je kunt de koelwaterslangen afknellen en door het radiateurontluchtingsgat bijvullen. Dan is zonder te ontluchten waarschijnlijk ook alle lucht eruit.
Met beide opties heb ik GEEN ervaring, Het is dus maar een idee.
Rick

Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru

Steven V schreef:als je de voorkant een beetje omhoog zet (oprijbokken) zodat de slangen en buizen onder de bus omhoog staan, dan lopen ze niet leeg en komt daar ook geen lucht in. Dan kun je dus bijvullen zoals Rick hierboven oppert en kun je overal beter bij. Maar proberen zonder loshalen van de slangen kan de moeite waard zijn. Ik zou wel de radiator loshalen als ik je was, zijn maar 4 (?) bouten in de beugels aan de onderkant. Dan heb je net even meer speelruimte. Hang de radiateur in een spanband (grille(s) demonteren) ofzo, zodat ie niet naar beneden valt.
Dat is een waardevolle aanvulling, Steven!
Rick

Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag T3'ers

Als ''koelgek'' met koeltrofee,gewonnen op dit forum voel ik mij aangesproken enkele foto's te tonen uit de honderden radiator-werk-foto's,
Indien je ,tegen mijn principes in, de radiator niet wilt onderuit halen,laat staan vernieuwen,kan je mss iets doen met onderstaande foto's,Zelf zou ik er alles onderuit halen,Dus nu eens tonen hoe ik het niet zou doen,maar waaarschijnlijk wel kan om de ventilator te vervangen,
De twee frontgrilles verwijderen,
De (kapotte?)windgeleiders verwijderen,
De koelervoeler-aansluiting uittrekken vooraan,
De reserevewielhouder verwijderen,
De elektrische aansluiting van de ventilator zit vast met een spanbandje,deze dient te worden doorgeknipt,
En daarna volgens de foto's de radiator laten zakken,zodat men bij de zes schroefjes kan,Let erop dat het ding zwaar weegt,,,,

Zo ziet de situatie eruit,na de demontage van de resrevewielhouder,
Afbeelding

Hier zie je goed de zes schroeven van de ventilatorbevestiging,
Afbeelding

Alle onderdelen bij elkaar,
Afbeelding

In de radiator zitten enkele gaatjes,waardoor een koord doorheen kan,
Afbeelding

Hier de radiator gesteund door de krik met daarvoor gemaakte verlengbuis,
Afbeelding

Bij de montage ,kan een ondersteuning van de haken nodig zijn om de radiator te centreren,
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door BusBart »

@ witte veder,

ook mijn ex def.busje is groen, maar dat heb ik (nog ) niet aan de hand gehad,(afkloppen op eikehout!!!)
volgens mij kunnen we wel een apart chapter opstarten... ex defensie T3's [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]] [[toast]]
groet,Bart

1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
DeWitteVeder

Hallo iedereen

heb m'n busje (met een klein beetje tegenzin) woensdag toch maar naar de garage gestuurd, [[bye]] , had het liever zelf gedaan maar ik moet zoals altijd werken en had de bus vandaag (vrijdag) weer nodig voor mn werk. En zonder ventilator de A27 uitrijden durf ik niet echt aan ivm file.

Bus is nu terug van de garage met een andere ventilator, iets meer vermogen, afkomstig van een volvo. Niet omdat ik geen andere kon vinden, maar deze had de garage nog liggen en hadden ze al eerder met succes op een T3 gezet, past precies naar het schijnt. Bij VW duurt het 2 dagen voordat ze weten of hij ergens op voorraad is... :???: Oude van een volvo was nu een snellere oplossing. Als het tegenvalt (wat ik niet verwacht) kan ik altijd nog een originele nieuwe er terug inzetten.

Trouwens (voordat ik er vragen over krijg) lijkt mij dat de bedrading van de koelventilator (1 fase, van een df) in mijn geval toch meer dan voldoende dik moet zijn om een grotere ventilator aan te sturen. Feitjes: vermogen oude ventilator: 200W, zekering volgens boekje 30 Amp. 30x12=360W.
Ik moet het typeplaatje van de volvo ventilator nog even nakijken, maar de zekering is er niet uitgesprongen, dus iig minder dan 360W.

Bij het loshalen van de radiateur was er een kleine koelvloeistof lekkage aan het licht gekomen, dus de radiateur is ook vervangen (JIPPIE!) Ik had sinds de vakantie al een goed vertrouwen in het koelsysteem, bleef goed op temp., maar wilde de radiateur toch graag nog eens vervangen. Dat het nu perse moest, komt dus eigenlijk wel gunstig uit. [[thumbup]]
Is wel normaal VW, lag wel direct op voorraad, snap dat van het ventilator verhaal niet echt, maar goed.

Verder moest de bus ook een beurtje hebben, dus da's ook mooi gelijk weer gedaan. Ik kan weer lekker bollen![[thumbup]]

Zodra ik file heb gehad zal ik de (gevoelsmatige) verrichtingen van het koelsysteem delen.

@alle tipgevers, sorry dat ik de tips niet direct gebruikt heb, kwam qua werk erg onhandig uit om nu zelf te sleutelen
@Leo, bedankt voor de uitleg, mede door jou continue aanhalen van tijdige radiatorvervangverhalen (3x woordwaarde) waardoor de levensduur van het motorblok verlengt zou worden, was ik overtuigd dat een nieuwe radiator (ondanks mijn vertrouwen in de oude) geen kwaad zou kunnen en dat het zeker in schril contrast staat met het bedrag wat ik uitgegeven heb aan mijn nieuwe motor!
Ik heb de garagerekening nog niet gehad, maar kan ik voor voldoen daarvan ook bij jou terecht? :D :D :D Volgens schatting kwam het rond de 400euro, enkel de radiator vervangen, ontluchten, nieuwe vloeistof, arbeid etc. Valt me wel mee iig.
Ik ben wel erg benieuwd hoe de koeling zich in de file gaat houden, van de oude radiator weet ik dat hij na een min of 5 te warm werd en de ventilator aanschakelde.

een vrolijke koele groet,
Geo 8)
Plaats reactie