werking ruitenwissers verbeteren

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
roelant1
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3694
Lid geworden op: 12 feb 2007 22:06
Locatie: Arendonk
Contacteer:

werking ruitenwissers verbeteren

Ongelezen bericht door roelant1 »

Hallo allemaal,

Ik vind de werking van de ruitenwissers (standaard) van een T3 wat beneden peil, er wordt naar mijn idee net te weinig gewist (raamoppervlakte) en de wissers drukken niet genoeg tegen het raam. :(
Is er een bepaald type of merk wisserblad wat breder is of beter wist of zijn er andere tips?
Ik heb al eens van die 'spoilertjes' gemonteerd waardoor je meer druk op de bladen krijgt maar dat vind ik niet erg indrukwekkend werken.
Versleten zijn mijn huidige wissers niet maar toch.
Ik heb inmiddels mijn relais binnen om zodra de caravelle thuis is hem van een interval te voorzien.

Groeten Roelant.
Had 'n VW T3 Pickup 1600D enkele cabine '86(CS 50pk)
Had 'n VW T3 Caravelle 2100 WBX '89 8-pers. (MV 95pk)
Had 'n BMW 318D 2 ltr. '03 (116 pk)
Ford Transit 2400 TDCI dubbele cabine '07(100pk)
BMW E91 318D 2 ltr.'07 (130pk)
Nissan Vanette 2300D '01 (60 pk)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Weet niet, gelukkig gebruiken we de wissers niet zo vaak, maar slecht is wat anders.
Mijn dealer monteerd de bladen, en als ik ze moet gebruiken, dan voldoen ze goed.
Zo uit het blote hoofd, heb ik Bosch bladen er op zitten.

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
roelant1
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3694
Lid geworden op: 12 feb 2007 22:06
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Ongelezen bericht door roelant1 »

JanmetDoKa schreef:Dag Roelant,

Ik heb van Bosch het setje wisserbladen gemonteerd dat bedoeld is voor de Golf 3.
Dat is type 533S.
De linker wisser daarvan is 53 cm lang i.p.v. de standaard 45 cm.
Dat wist door tot links bovenin de hoek van het raam.
De rechter wisser is 47 of 48 cm lang.

Volgens mij kan het niet groter op de T3.
Ik ben er in elk geval erg tevreden mee.

Met vriendelijke groet, Jan van Klink.
Hallo Jan,

Dat is toch al veel beter dan standaard?
Volgens mij blijven de standaard ruitenwissrs wel 10 cm uit het bovenste hoekje links. :(
Heb jij ook een interval gemaakt?
Zonder interval vind ik niet erg prettig, bij de pickup heb ik het ontbreken ervan altijd vervloekt maar nooit de moeite genomen om het in te bouwen terwijl het heel eenvoudig is.

Groeten Roelant.
Had 'n VW T3 Pickup 1600D enkele cabine '86(CS 50pk)
Had 'n VW T3 Caravelle 2100 WBX '89 8-pers. (MV 95pk)
Had 'n BMW 318D 2 ltr. '03 (116 pk)
Ford Transit 2400 TDCI dubbele cabine '07(100pk)
BMW E91 318D 2 ltr.'07 (130pk)
Nissan Vanette 2300D '01 (60 pk)
Gebruikersavatar
René P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 414
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:38
Locatie: Balkbrug

Ongelezen bericht door René P »

Mvg René P


echte mannen eten geen honing, ze kauwen op bijen

91 T4 westfalia 2,4 ltr
Renault Megane coupe
Triumph Speed triple 955i
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

JanmetDoKa schreef:Dag Roelant,

Ik heb van Bosch het setje wisserbladen gemonteerd dat bedoeld is voor de Golf 3.
Dat is type 533S.
De linker wisser daarvan is 53 cm lang i.p.v. de standaard 45 cm.
Dat wist door tot links bovenin de hoek van het raam.
De rechter wisser is 47 of 48 cm lang.

Volgens mij kan het niet groter op de T3.
Ik ben er in elk geval erg tevreden mee.

Met vriendelijke groet, Jan van Klink.
Dag Jan

Ik ontdekte zonet een leuke site om referentienrs op te zoeken,daar

vond ik ook de ruitenwissers van de Golf 3 op terug.

De ref.ruitenwissermaten van de Golf 3

@Roelant,er is ook veel verschil in ruitenwisserkwalieit.Maar mss is een

vettige of bevuilde of ruwe (boomaanslag of ijzeraanslag) voorruit de oorzaak...

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
roelant1
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3694
Lid geworden op: 12 feb 2007 22:06
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Ongelezen bericht door roelant1 »

Hallo Rene p,

Dat was ook een goede tip!! [[thumbup]]
Het ziet er veelbelovend uit, ik zal het eens verder gaan uitpluizen! :D

Groeten Roelant.
Had 'n VW T3 Pickup 1600D enkele cabine '86(CS 50pk)
Had 'n VW T3 Caravelle 2100 WBX '89 8-pers. (MV 95pk)
Had 'n BMW 318D 2 ltr. '03 (116 pk)
Ford Transit 2400 TDCI dubbele cabine '07(100pk)
BMW E91 318D 2 ltr.'07 (130pk)
Nissan Vanette 2300D '01 (60 pk)
Gebruikersavatar
roelant1
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3694
Lid geworden op: 12 feb 2007 22:06
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Ongelezen bericht door roelant1 »

JanmetDoKa schreef:Dag Roelant,

Ja, op beide bussen heb ik (programmeerbaar) interval.
Bij Millitantje stelde dat niks voor (relais steken), bij DoKaatje was het iets meer knutselen omdat daar nog de ouderwetse zekeringhouder in zit.


Met vriendelijke groet, Jan van Klink.
Hallo Jan,

Wat is een programmeerbare? Ik heb gewoon een relais besteld dat ik vervang door het oude.
Hoe werkt een programmeerbaar dan?
Zijn alle zekeringhouders niet hetzelfde?
Ik hoop bij de caravelle er enkel een ander relais in te steken en straks bij de enka ook.

Groeten Roelant.
Had 'n VW T3 Pickup 1600D enkele cabine '86(CS 50pk)
Had 'n VW T3 Caravelle 2100 WBX '89 8-pers. (MV 95pk)
Had 'n BMW 318D 2 ltr. '03 (116 pk)
Ford Transit 2400 TDCI dubbele cabine '07(100pk)
BMW E91 318D 2 ltr.'07 (130pk)
Nissan Vanette 2300D '01 (60 pk)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

roelant1 schreef:
Hallo Jan,

Wat is een programmeerbare? Ik heb gewoon een relais besteld dat ik vervang door het oude.
Hoe werkt een programmeerbaar dan?
Zijn alle zekeringhouders niet hetzelfde?
Ik hoop bij de caravelle er enkel een ander relais in te steken en straks bij de enka ook.

Groeten Roelant.
Dag Roelant

Het relais ''19'' is een normaal intervalrelais.

Het relais ''99'' is het programmeerbare relais.Deze kan geregeld worden ts +- 1sec en +-120 sec. door het aan en afzetten van de schakelaar met zelfgekozen tussentijd.Zeer praktisch.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Wat ik mis is het aanpassen van de wisserschakelaar (enka?) Hier zit mogelijk een witte blokkeerpal in
Gebruikersavatar
roelant1
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3694
Lid geworden op: 12 feb 2007 22:06
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Ongelezen bericht door roelant1 »

Hallo,

Volgens mij zit er al een relais in maar moet dat vervangen worden door een ander relais en moet je een palletje afbreken of weghalen bij de ruitenwisseraanwijzer, toch?
Ik heb nu twee standen, snel en heel snel! :mrgreen:
Wat ik ooit gelezen heb is dat als je het palletje verwijderd je een extrat stand krijgt maar wel het relais moet vervangen, het relais wat ik nu besteld en binnen heb zou zijn om een interval te hebben na het palletje verwijderd te hebben en het relais gewisseld te hebben.

Groeten Roelant.
Had 'n VW T3 Pickup 1600D enkele cabine '86(CS 50pk)
Had 'n VW T3 Caravelle 2100 WBX '89 8-pers. (MV 95pk)
Had 'n BMW 318D 2 ltr. '03 (116 pk)
Ford Transit 2400 TDCI dubbele cabine '07(100pk)
BMW E91 318D 2 ltr.'07 (130pk)
Nissan Vanette 2300D '01 (60 pk)
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Als er nog geen interval op zit, moet je geen relais vervangen, maar erbij prikken. Bij de schakelaar moet je niets afbreken, wel de blokkeerpal eruit halen
Gebruikersavatar
Math
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1301
Lid geworden op: 16 dec 2007 10:09
Locatie: Weert
Contacteer:

Ongelezen bericht door Math »

Roelant,
als je toch goed te werk gaat, maak dan een foto reportage zodat niet techneuten het ook kunnen doen.....
Groeten, Math.
Westfalia Joker III nr. 204 1989
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Math schreef:Roelant,
als je toch goed te werk gaat, maak dan een foto reportage zodat niet techneuten het ook kunnen doen.....
Goed idee !

Groeten,
nog 'n niet-techneut, Gert
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Hey Ad,

Ken die topic maar helaas zijn Leo's goede foto's inmiddels niet meer zichtbaar sinds hij verhuisd is naar Picaza. Uitleg is wel goed maar ik heb al ervaren dat beeld veel helderder werkt dan tekst.

Groeten,
Gert
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Regelbaar interval plaatsen

Ongelezen bericht door Leo M »

Math schreef:Roelant,
als je toch goed te werk gaat, maak dan een foto reportage zodat niet techneuten het ook kunnen doen.....
Dag Math
Zoals deze.... :shock:
Dag Roelant en andere intervallers,

In de stuurschakelaar zit een witte spie,welke wordt uitgetrokken en verwijderd wordt,Hierdoor maak je een stand bij aan de schakelaar,In de Haynes boek vond ik destijds een schema hoe er bij de oudere T3's draden moeten worden doorgeknipt en bijgelegd moeten worden ,Bij latere types zouden deze draden al aanwezig zijn,

Het schema uit de Haynes,dat ik ontcijferde,De kleurcode klopte niet 100%,
Afbeelding

Een nota uit de vorige eeuw,toen ik het interval plaatste,na vervelende motregen,,,
Afbeelding

De stuurschakelaar waar een witte pin moet worden uitgehaald,Deze is hier niet te zien,
Afbeelding

De regelbare ''99'' intervalrelais,uit een Polo uit 1997,
Afbeelding

De aansluitklemmen van de ''99''
Afbeelding

Daar prikt de ''99'' in,
Afbeelding

De draadaansluitingen langs onder,
Afbeelding

Succes met het plaatsen,,,
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Plaats reactie